Dlaczego warto budować listę mailingową?

Dlaczego warto budować listę mailingową?


Jak ja zaczynałem działać w marketingu internetowym, to szczęśliwym trafem zacząłem od budowania listy mailingowej. Nie wiedziałem wtedy, że lista mailingowa jest kluczowym narzędziem w marketingu internetowym. Po prostu trafiłem na jakieś szkolenie, które na początku kazało mi stworzyć listę mailingową. Należę do osób, które szkolenia na bieżąco wdrażają w życie. W trakcie jak przerabiałem szkolenie, to tworzyłem swoją pierwszą listę mailingową. Założyłem autoresponder, skonfigurowałem go, ustawiłem pierwszą wiadomość i zacząłem pozyskiwać adresy do swojej bazy mailingowej.

Od roku 2010, czyli od kiedy zacząłem budować listę mailingową, pozyskałem łącznie około 80 tys osób na swoje listy. W między czasie dużą część bazy mailingowej usunąłem. Dla mnie to nie problem jednym kliknięciem usunąć kilkadziesiąt osób z listy mailingowej, bo potrafię skutecznie budować listę mailingową. Może zastanawiasz się dlaczego usuwam osoby z listy mailingowej? Powodem nie jest to, że lista mailingowa jest nieskuteczna, wręcz przeciwnie. Od czasu do czasu robię takie czyszczenie swojej bazy mailingowej, ponieważ na swoich listach chcę mieć świadome osoby, które rzeczywiście chcą otrzymywać ode mnie wiadomości. W mailingach często przekazuje wiele wartości i zależy mi na tym, aby trafiały one do właściwych osób. Więc jeśli czytasz wiadomości ode mnie to możesz mieć pewność, że jesteś jedną z  tych osób, na których mi szczególnie zależy.

Za chwilę wypunktuję Ci korzyści z budowania i posiadania listy mailingowej. Zanim do tego przejdziemy, to zdradzę Ci kilka ciekawych faktów. W ciągu tych 10 lat wysłałem sporo mailingów do swojej bazy mailingowej. Średnio wysłałem około 25 wiadomości na miesiąc. To znaczy, że wysłałem około 3000 różnych wiadomości. Robi wrażenie co? Gdybyśmy zrobili z całego napisanego kontentu książkę, to miałaby ona blisko 5 tys stron. Nie będzie to najgrubsza książka na świecie, bo rekordowa ma 50 560 stron (jest dostępna na zamówienie). Można łatwo wywnioskować, że skoro tyle wiadomości wysłałem i tyle tekstu stworzyłem to warto budować listę mailingową. Przyjrzyj się teraz konkretnym przykładom.

Budowanie relacji dzięki liście mailingowej

Z osobami, którzy zapisują się na Twoją listę mailingową wchodzisz na wyższy poziom relacji. Są osoby, które po prostu wchodzą na Twoją stronę internetową. Przeglądają oferty w sklepie internetowym, a może nawet czytają regularnie artykuły na Twoim blogu. To wszystko oczywiście buduje Twój wizerunek i tworzy relację między Tobą, a czytelnikami. Każdy kontakt czytelnika z Twoją stroną zwiększa relację między wami. Dlatego ważne jest aby jak najczęściej Twoja grupa odbiorców miała możliwość kontaktu z treścią jaką przekazujesz. 

W momencie gdy ktoś zapiszę się na listę mailingową, to wchodzi na zupełnie inny level relacji. Wchodzicie w inną sferę intymności w postaci wiadomości mailowych. Od tego momentu na jego skrzynce mailowej regularnie pojawiać się będzie korespondencja od Ciebie. Dzięki temu relację między Tobą, a Twoimi odbiorcami wystrzelą w kosmos. 

Budujesz listę mailingową z konkretnej grupy docelowej, czyli wiesz jakie mają zainteresowania, potrzeby czy problemy. Przykładowo jeśli zbierasz na liście mailingowej osoby zainteresowane sprzedażą przez internet, to wszystkie informacje na ten temat będą przydatne Twoim odbiorcom. Każda kolejna wiadomość, w której będziesz udzielał rad w tym temacie będzie wartościowa dla Twoich czytelników. Oznaczać to będzie, że każda wysłana wiadomość buduje relację między Tobą, a Twoimi odbiorcami. Zdobywasz dzięki temu zaufanie i kreujesz swój autorytet, co będzie oczywiście owocować w momencie jak np. wyślesz swoją ofertę sprzedażową. Relacje to jest podstawa dobrych wyników w marketingu internetowym.

Zwiększa skuteczność sprzedaży

Zacznijmy od tego, że przeglądając pocztę mamy zupełnie inne nastawienie niż w momencie scrollowania Facebooka. Sprawdzając maile spodziewamy się ważnych informacji i ofert. Dlatego wiadomości na mailu zyskują dużo wyższą atencję niż posty na Facebooku. Czy nie zależy Tobie, aby treść, którą wysyłasz lub publikujesz zyskała większą uwagę u Twoich odbiorców? W takim razie postaw na budowanie listy mailingowej.

Jeden z najważniejszych faktów jest to, że mailingi zyskują wyższą skuteczność w porównaniu z kierowaniem odbiorców bezpośrednio na ofertę. Już wielokrotnie na szkoleniach pokazywałem przykład ścieżki sprzedażowej, jaką przechodzi klient w tych dwóch przypadkach. W skrócie napiszę, że można w ten sposób zyskać nawet 10 razy lepsze wyniki niż w przypadku kierowania ruchu bezpośrednio na ofertę sprzedażową. Dlatego najlepiej jest kierować ruch na stronę przechwytującą. Obiecać, że po wpisaniu adresu mailowego taka osoba dostanie coś gratis np. poradnik. Dzięki relacją, zdobyciu zaufania i przede wszystkim zasadzie wzajemności zyskasz większą sprzedaż

Prawdą jest, że wiele osób nie zdecyduje się od razu na skorzystanie z oferty. W przypadku gdy kierujesz ruch bezpośrednio na ofertę to 99 osób na 100 nie kupi od razu. Nawet jak najpierw pozyskasz te osoby na listę mailingową, to około 90 osób na 100 nie dokona zakupu. Ze statystyk wynika, że większość transakcji zakupowych odbywa się między 4, a 12 kontakcie klienta z ofertą. 90 osób na 100, to osoby niezdecydowane od razu, ale może się okazać, że spora część z nich skorzysta z oferty w przyszłość. To jest bardzo dobra wiadomość i żelazny argument, aby budować listę mailingową.

Stosując segmentację listy można bardzo mocno podnieść skuteczność sprzedaży. Warto jest ją stosować i wysyłać zupełnie inne wiadomości, do osób, które już dokonały zakupu, inne do tych co widziały ofertę, a jeszcze inną wiadomość do tych, co nie kliknęły w link. Segmentacja listy to element, który warto wdrożyć jeśli już budujesz listę mailingową.

Co powiesz na podniesieniu wartości koszyka. Powiedzmy, że oferujesz produkt w cenie 100 zł. Zastosuj upsell, czyli do-sprzedaż kolejnego produktu. Powiedzmy, że na 100 osób, które kupiły główny produkt, z dodatkowej oferty skorzysta jeszcze 20 osób i zakupi coś za 50 zł. To tak jak w sieci restauracji ze złotymi łukami w logo, gdzie zawsze pytają “może frytki do tego?” jak widzisz w tylko tym jednym prostym sposobem średnia wartość koszyka ze 100 zł wzrosła do 110 zł, co w 100 transakcjach daje o 1000 zł większy obrót. Możesz zastosować jeszcze inne strategie, które zwiększą wolumen sprzedaży. 

Inną korzyścią jest to, że budując listę mailingową zyskujesz powracających klientów. Jest szansa, że osoba, która raz od Ciebie coś kupi i jest zadowolona, to w przyszłości kupi od Ciebie kolejne produkty. Dużo łatwiej jest sprzedać coś powracającym klientom niż pozyskać nowych, znika też koszt pozyskania nowego klienta. To jest duży plus wynikający z budowania listy mailingowej. Nie zapomnij o tym, że osoby, które nie skorzystają z pierwszej oferty mogą skorzystać z 2, 3 czy każdej kolejnej w przyszłości.

Jeszcze jeden ważny element, który zwiększa skuteczność to odzyskiwanie porzuconych koszyków. Okazuje się, że potencjalni klienci, którzy już prawie kupili to rezygnują z  finalizacji zakupu. Co ma na to wpływ? Może nie potrafili, albo wystąpił jakiś błąd na stronie, albo zabrakło środków na koncie. Możesz do tych osób napisać, aby pomóc im w dokończeniu robienia zakupu. Jeśli tego nie zrobisz, to prawdopodobnie nic się nie stanie, ale jeśli wyślesz wiadomość to jest szansa, że odzyskasz część porzuconych koszyków.

  • Uzyskujesz właściwe nastawienie odbiorcy
  • Wyższa konwersja
  • Możliwość sprzedawania osobom niezdecydowanym
  • Segmentacja listy
  • Sprzedaż wielu produktów jednemu klientowi
  • Odzyskiwanie porzuconych koszyków

Zarabiasz na wiele sposobów

Budujesz listę mailingową aby przede wszystkim zarabiać. W jaki sposób możesz to robić? Przede wszystkim sprzedając własne produkty lub usługi. Można by opisać w szczegółach prowadzenie skutecznej kampanii sprzedażowej za pomocą email marketingu. Zamiast tego wymienię kilka najważniejszych metod zarabiania dzięki budowaniu listy mailingowej. 

Tak jak wspomniałem wcześniej jest to świetny sposób aby sprzedawać własne produkty lub usługi. Jeśli nie masz własnych produktów, to nic nie szkodzi, bo afiliacja i programy partnerskie to idealny sposób zarabiania dzięki liście mailingowej. Wreszcie mój ulubiony sposób zarabiania za pomocą listy mailingowej czyli marketing sieciowy. Na ten temat napiszę osobny artykuł, aby zademonstrować Ci jak skutecznie można zarabiać w marketingu sieciowym dzięki liście mailingowej. Do tej listy dołożyłbym jeszcze konsultacje, które też się zdarzają i mogą dać Ci całkiem niezłe źródło dochodu. Wybacz mi, że nie opiszę Ci konkretnego planu, ale każdy z tych pomysłów po prostu wymaga osobnego artykułu. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat, to daj znać w komentarzu pod artykułem.

  • Sprzedaż własnych produktów lub usług
  • Afiliacja
  • Konsultacje
  • Marketing sieciowy

Potrzebujesz pieniędzy? Zorganizuj kampanie

Wielokrotnie zdarzyło mi się, że na szybko potrzebowałem większej bądź mniejszej gotówki, której akurat nie miałem. Np zdarzyła mi się okazja aby zainwestować w coś ciekawego i musiałem w kilka dni zdobyć większe pieniądze. Napisałem ofertę i wysłałem mailing z linkiem do oferty. W ten sposób zarobiłem potrzebne pieniądze. W innym przypadku nałożyło mi się dużo kosztów w jednym miesiącu. Również przygotowałem szybką kampanię i zarobiłem potrzebną sumę pieniędzy. Podobnych sytuacji miałem już bardzo dużo i zawsze zarobiłem tyle ile potrzebowałem, nawet z nawiązką. 

Lista mailingowa stanowi dla Ciebie aktywo i za każdym razem gdy zdarzy się sytuacja, w której będziesz potrzebować w krótkim czasie pieniędzy, to dzięki liście mailingowej jesteś w stanie to wygenerować. Zorganizuj szybką promocję, powód zawsze się znajdzie, urodzinowa, święto, pierwszy dzień wiosny, powitanie, lub zakończenie lata, z okazji weekendu. Zorganizuj zwykłą promocję, albo 4 dniową kampanię, a może nawet przedsprzedaż. Nie ważne jak, ale ważne, że to potężny argument, aby budować listę mailingową.

Lista mailingowa jest Twoją własnością

Wielokrotnie już to powtarzałem, ale nadal będę powtarzał, że lista mailingowa jest aktywem, które posiadasz na własność. W przeciwieństwie do listy messengerowej, fanów na Fanpage, followersów na Insta, subskrypcji na YouTube, listy mailingowej nikt Ci nigdy nie zabierze. Masz absolutną kontrolę nad swoją listą. Jeśli autoresponder, z którego korzystasz nie odpowiada Ci, to możesz przenieść swoją bazę mailingową do innego autorespondera. Robiłem tak już wiele razy, od kilku lat korzystam a Getall. 

Dobrze jest posiadać fanpage z dużą ilością fanów, czy followersów na Insta, albo Subskrypcji na YouTube. Musisz mieć jednak świadomość, że nie jest to Twoja własność, ani też nie masz pełnej kontroli nad wszystkim. Twoje zasięgi mogą być ucięte, a konto może być zwyczajnie z jakiegoś powodu zablokowane. Jeśli opierasz swój biznes tylko i wyłącznie na jednym z takich kanałów, to jestem pod wrażeniem ryzyka jakie podejmujesz. Dla własnego bezpieczeństwa i stabilności biznesu, polecam Ci budować listę mailingową.

Zyskujesz więcej odwiedzin strony, bloga, lub wydarzenia

Pisząc bloga warto jest za jego pomocą budować listę mailingową. Z drugiej strony dzięki liście mailingowej zyskujesz więcej odwiedzin na blogu. Sytuację taką uzyskasz w momencie kiedy wyślesz mailing za każdym razem jak opublikujesz nowy artykuł. Zaproś osoby zapisane na Twoją listę mailingową do przeczytania najnowszego artykułu. Wielu czytelników Twojego bloga może przeoczyć najnowszy artykuł, ale dzięki budowaniu listy mailingowej i wysłaniu mailingu przypomnisz im o tym. Osoby zapisane na listę na pewno będą Ci wdzięczne, bo dzięki temu na bieżąco będą z aktualną wartością jaką przekazujesz. 

Podobnie rzecz ma się jeśli chcesz zebrać publiczność na jakimś wydarzeniu. Organizujesz life na Facebooku? Zaplanuj go i wyślij mailing z zaproszeniem, w ten sposób będziesz mieć większą widownię. Planujesz zrobić webinar? Również wyślij mailing z zaproszeniem do udziału. Być może podczas webinaru czy live chcesz przeprowadzić sprzedaż albo pokazać plan marketingowy. W takim przypadku na pewno zależy Ci aby mieć jak największą publiczność na żywo. Buduj więc listę mailingową, bo dzięki temu zyskasz więcej odwiedzin.

Lista mailingowa pozwala Ci na elastyczność

Ustaliliśmy już, że lista mailingowa jest Twoją własnością. To oznacza dla Ciebie, że jeśli zechcesz zmienić branżę to możesz zrobić szybciej bo posiadasz już audytorium. Załóżmy, że do tej pory Twoją niszą były inwestycje na giełdzie i w tym temacie miałeś zbierałeś listę mailingową. Jednak teraz chcesz zmienić profil swoich działań i wejść w inwestycje np na Forex. Istnieje prawdopodobieństwo, że wiele osób, którzy którzy do tej pory subskrybowali Twój newsletter będą zainteresowane nowym tematem.

W przypadku gdy całkowicie chcesz zmienić profil swojej działalności i wejść w inną branżę, to warto jest zacząć od budowania listy mailingowej. W ten sposób szybciej dotrzesz do swojej grupy docelowej. W tym celu przyda Ci się umiejętność budowania listy mailingowej, bo dzięki temu możesz sobie pozwolić na elastyczność i zawsze sobie poradzisz. 

Docierasz jednym kliknięciem do całego swojego audytorium

Teraz wyobraź sobie, albo nie, lepiej będzie jak uświadomisz sobie pewien fakt. Adresy email na liście mailingowej to nie są po prostu puste adresy mailowe. Za każdym adresem stoi człowiek i zawsze pamiętaj o tym. Wysyłasz wiadomość, a po drugiej stronie ktoś inny go czyta, czyli zwracasz się bezpośrednio do tej osoby. Jeśli masz na liście więcej osób np. 1000, lub 10 000, albo więcej, to tak jakby przed Tobą stała taka publiczność, ale Ty kierujesz swoje słowa bezpośrednio do każdego z nich, z osobna. Jednym wysłanym mailem i jednym kliknięciem docierasz do wszystkich w jednej chwili. W tym samym momencie Twoja wiadomość ląduje w skrzynce wszystkich osób, które zapisały się na Twoją listę mailingową. 

Dzięki temu wszystko trwa błyskawicznie. Informacje o nowym produkcie, lub rozpoczęciu promocji wyślesz jednym kliknięciem. Zaproszenie na Live, lub webinar wyślesz jednym kliknięciem. Link do najnowszego artykułu na blogu wyślesz jednym kliknięciem. Nagranie video, w którym prezentujesz plan marketingowy i zapraszasz do swojego zespołu, wyślesz jednym kliknięciem. W jednej chwili ta wiadomość dociera do wszystkich osób, które są w Twojej grupie odbiorców.

Zbierasz statystyki i inne informacje

Dobrze mieć wszystko pod kontrolą, a budowanie listy mailingowej pozwala Ci zbierać dużo informacji. Już od samego początku masz informacje o ilości zapisów na listę w stosunku do ilości wejść na stronę przechwytującą. To daje Ci wstępną informację o zainteresowaniach i potrzebach Twojej grupy docelowej. Zbierasz również statystyki takie jak ilość odtworzeń maila, czy kliknięcia w linki. Ponadto pozwala Ci to pozyskać informacje o danych demograficznych, czyli widzisz w jakie miejsca na świecie docierasz z mailingiem, lub inaczej gdzie mieszkają osoby, które czytają Twoje wiadomości. Te statystyki i informacje mogą wiele Ci pomóc jeśli tylko wiesz jak z nich korzystać.

Znacznie więcej informacji możesz zebrać o osobach, które zapisują się na listę mailingową. Płeć czy imię to podstawowe informacje, które już podczas zapisu dostajesz. Ponadto za pomocą wysłanych ankiet dowiesz się wielu istotnych rzeczy, takich jak potrzeby, czy problemy jakie mają osoby w Twojej grupie. Dzięki temu możesz precyzyjnie wyjść z rozwiązaniem dla tych osób dostarczając to, czego rzeczywiście te osoby potrzebują. Na przykład budujesz listę mailingową w temacie odchudzania, ale po ankiecie okazuje się, że problem tkwi w motywacji do systematycznego odchudzania. Dzięki temu wiesz jaką potrzebę ma Twoja grupa docelowa i możesz stworzyć produkt, który precyzyjnie będzie odpowiadał na potrzeby Twojej listy mailingowej. 

Teraz już wiesz dlaczego warto budować listę mailingową. Wypunktowała wszystkie najważniejsze według mnie argumenty. Może znasz lub masz inne? Napisz w komentarzu pod artykułem. Jeśli zbudować swoją listę mailingową, to zapraszam Ciebie do Akademii Budowania Listy Mailingowej. Kliknij tutaj i zacznij już teraz budować listę mailingową.

Ta Metoda Nie Zawiodła Ani Razu!

Kliknij w przycisk i zobacz szczegóły

Dodaj komentarz