Chcesz ułatwić czytelnikom życie? Czy wolisz je utrudnić? Jasna sprawa, że to pierwsze. Dlatego menu na blogu wordpress jest niezwykle ważnym elementem, który ułatwi Twoim czytelnikom w poruszaniu się po Twojej stronie. Dużo ładniej i estetyczniej wygląda strona, gdy jest na niej wszystko uporządkowane. Czytelnicy będą mogli po niej płynnie się poruszać i znaleźć to co ich interesuje, a przecież o to nam chodzi.

W menu można umieścić takie strony jak: strona o mnie, kontakt, strona z poradnikami do pobrania, kategorie itp.

Jak stworzyć i ustawić menu?

Ta czynność nie jest taka trudna i nie zajmie wiele czasu. Dobrze jest oczywiście wcześniej zaplanować sobie strukturę menu. To znaczy zaplanuj sobie co chcesz mieć na pasku nawigacyjnym w swoim blogu.

W celu tworzenia menu musisz być wewnątrz swojego panelu administracyjnego bloga. Po najechaniu kursorem na “wygląd”, które jest w menu głównym panelu, menu rozwinie się. Wtedy wystarczy wybrać “menu” o można przejść do tworzenia.

Najpierw musisz stworzyć menu, czyli trzeba nadać nazwę, a następnie kliknij w przycisk “utwórz menu”.

Teraz już możesz przejść do rozmieszczenia elementów w menu bloga. Można w nim umieszczać strony, wpisy, własne odnośniki i kategorie. Własne odnośniki przydadzą się, gdy chcesz wstawić w menu bloga link, który będzie kierować na inny adres np. adres sklepu. Niektóre zainstalowane wtyczki mogą rozszerzyć zakres kategorii tutaj dostępnych. Dodawanie elementu do menu jest bardzo proste, wystarczy zaznaczyć element i kliknąć w przycisk poniżej “dodaj do menu”. Zwróć uwagę, że aby zobaczyć wszystkie elementy z wybranej kategorii to musisz zaznaczyć “zobacz wszystkie”.

Nie wiesz jak uruchomić bloga?

Możesz to zlecić nam, kliknij w przycisk i obejrzyj nagranie.

Rozmieszczanie elementów w strukturze menu też nie przysporzy Ci problemów. Wystarczy kursorem chwycić i przenieść w górę lub w dół. Elementy umieszczone od góry będą widoczne od lewej strony, to znaczy, że pierwszy z góry będzie umieszczony w menu jako pierwszy z lewej strony. Można też stworzyć rozwijane menu. Jak element umieścić pod innym elementem ale przesuniesz go lekko w prawo, to on nie będzie widoczny od razu, ale po najechaniu kursorem na ten nadrzędny

Jak już ustawisz wszystko tak jak należy, to wystarczy już tylko wskazać lokalizację np. “Główna nawigacja”. Nazwa jest oczywiście zależna od rodzaju szablonu, który mamy zainstalowany na blogu. Czasami może to nazywać się “Primary menu”, innym razem “Header”. W niektórych szablonach jest możliwość dodawania menu w różnych miejscach, nie tylko jako nawigacja główna. Jeśli jest taka możliwość to możesz ustawić kilka różnych menu w różnych miejscach. Wejdź do zakładki zarządzaj rozmieszczeniem i to sprawdź. Po wykonaniu tych wszystkich kroków masz już gotowe menu na swojej stronie. Brawo!

Menu poziome

Istnieje kilka rozwiązań jeśli chodzi o menu na stronę. Przykład, który był przedstawiony wcześniej to menu poziome. Jest to najpopularniejszy rodzaj menu, który stosuje się na stronach. Poruszanie się po nim jest dla czytelników intuicyjne.

Menu pionowe

Pionowe menu lepiej się sprawdzają w przypadku, gdy chcesz więcej miejsc umieścić w nawigacji strony. W przypadku poziomego rozmieszczenia ogranicza nas miejsce, natomiast poziomo rozmieszczone zakładki zajmują mniej miejsca i można ich ustawić znacznie więcej. Można też zastosować oba rozwiązania jednocześnie i stworzyć coś na wzór hybrydy.

Menu rozwijane (hamburger)

Jest to nieco rzadziej spotykane ale efektownie wyglądające menu na stronie. Menu jest niewidoczne podczas przeglądania strony, można je otworzyć klikając w odpowiednia ikonkę. Nazwa hamburger wzięła się z tego, że ikonka ma swoim wyglądem kojarzyć się z hamburgerem (swoją drogą ciekawe kto wpadł na taki pomysł).

To może przysporzyć użytkownikom strony nieco kłopotu, ponieważ nie każdy domyśli się, że ikona z trzema poziomymi kreskami to przycisk rozwijający menu. Rozwiązaniem jest tutaj po prostu wpisanie obok ikony “menu”, dzięki temu czytelnicy nie będą mieli wątpliwości do czego ten przycisk służy.

Garść wskazówek

  • Nie zapychaj menu dużą ilością zakładek

To ma znaczenie zwłaszcza przy poziomym rozmieszczeniu, gdzie obszar jest mocno ograniczony. Mówi się, że w poziomym menu można umieścić maksymalnie 7 poezji. Obszar rozwijania powinien składać się z maksymalnie dwóch poziomów. Dzięki temu nie zagracisz tego strategicznego miejsca swojej strony i menu będzie czytelne dla użytkowników.

  • Proste nazwy zakładek

Trzymaj się prostych nazw dla odnośników w menu. Dzięki temu nawigacja po stronie będzie intuicyjna. To bardzo ważne aby czytelnik od razu wiedział gdzie i co znajdzie.

  • Pamiętaj o kolejności

Jeżeli chodzisz na zakupy do marketów, to z całą pewnością wiesz, że co kilka tygodni/miesięcy robione jest przemeblowanie. To jest celowy zabieg, bo klienci przyzwyczajają się do tego gdzie znajdą produkty, które ich interesują. Przemeblowanie powoduje “zagubienie” u klientów i podczas szukania produktów po które przyszli, z półek sklepowych wrzucą do koszyka dodatkowe produkty, które miną po drodze. Na stronie www nie chcemy wprowadzać takiego zamętu. Przyjęło się, że zakładka kierująca na stronę główną jest na początku menu, a ta kierująca do kontaktu na końcu. Najważniejsze elementu, na które chcesz nakierować czytelnika umieszczaj od lewej strony. Jeśli zależy Ci na tym aby czytelnicy częściej otwierali zakładkę “oferta”, to umieść ją obok “strony głównej”.

  • Logotyp kierujący do strony głównej

Przyzwyczailiśmy się już do tego, że kliknięcie w logo, przekieruje nas na stronę główną. Warto podlinkować ten element do strony głównej, bo użytkownicy z całą pewnością będą w niego klikać usiłując się tam przenieść.

 

Zawsze miej na uwadze dobro czytelników. Ty znasz swoją stronę od podszewki, ale osoba, która wejdzie na nią pierwszy raz już nie. Wejdź w skórę swoich czytelników, myśl jak czytelnicy i ustaw menu tak jakby czytelnicy tego oczekiwali. Pamiętaj, że intuicyjność to jest podstawa!

Nikt nie czyta Twojego bloga?

Możesz to zmienić na 18 sposobów. Pobierz teraz bezpłatnie poradnik i zdobądź lawinę czytelników na blogu.




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *