Począwszy od obrazu w headerze, kończąc na grafice wyróżniającej Twój artykuł zawsze obraz odgrywa istotną rolę na Twoim blogu. Obrazy działają na naszą wyobraźnię, przykuwają uwagę i sprawiają, że nasze artykuły są dla oka bardziej atrakcyjne. My mamy za zadanie sprawić, że człowiek, który wejdzie na naszego bloga zechce zostać na nim dłużej, przeczytać jeden lub kilka artykułów do samego końca ze zrozumieniem i pełnym skupieniem. Bardzo dobrze pomagają nam w tym grafiki. Jednakże skąd je brać? Przecież nie każdy jest tak zdolny, że potrafi tworzyć je osobiście. Otóż są na to sprawdzone sposoby i jak zwykle przedstawimy Ci te darmowe. Na początku omówmy może jednak jeszcze rozmieszczanie grafik na blogu.

Gdzie można umieszczać grafiki na blogu ?

Obraz w nagłówku

 

Jeśli decydujesz się na szablon, który zawiera obrazek w nagłówku to dokładnie sprawdź najpierw w personalizacji jakiego rozmiaru ma być ten obraz. Przeważnie każdy szablon ucina obraz w nagłówku. Także zanim napracujesz się, by go stworzyć, zadbaj o to, by później nie został przycięty. Nagłówek bloga musi się kojarzyć albo z jego tematyką , albo z Tobą. Postaw więc na swoje zdjęcie lub obraz wskazujący na to, co czytelnik na Twoim blogu znajdzie. Nagłówek bloga to jego wizytówka. Musi być profesjonalny. Żadna pixelówa i inna prowizorka! Od tego zależy, czy ktoś zechce go czytać, odwiedzać i polecać. Nagłówek świadczy o Tobie! Pamiętaj o tym zanim wstawisz tam coś bez zastanowienia.

 

Obrazek wyróżniający artykuł.

 

Wszystko zależy oczywiście od rodzaju i tematyki bloga. Blogi o fotografii, modowe, kulinarne lub lifestylowe przepełnione są zdjęciami, bo tak naprawdę wiele więcej na nich istnieć nie musi i to one wykonują całą robotę. Słyszałeś zapewne takie powiedzenie, że ,,Je się oczami” . W przypadku blogu kulinarnego to zdjęcie potrawy decyduje o tym, czy chcemy z przepisu skorzystać, czy nie. Tak więc jeśli stawiasz na tego typu blogi – Twoje zdjęcia będą podstawą bloga. Do każdego nowego przepisu musisz dołączyć zdjęcie wyróżniające będącym zachętą do spróbowania tego dania.

 

Dobrze jest, gdy zrobisz zdjęcia poszczególnych kroków, które podejmujesz przy gotowaniu. Tak łatwiej jest czytelnikowi zapamiętać twoje ruchy i wbić go sobie ,,na pamięć” do głowy. To, że zdjęcia na tego typu blogach wykonują za Ciebie większość pracy to wcale nie oznacza, że jest to prosta praca.

 

Zostańmy przy blogu kulinarnym. Powiedzmy, że coś właśnie gotujesz i zabrakło Ci jednego składnika. Co robisz? Rzucasz wszystko i lecisz do sklepu. Gdy wracasz okazuje się, że Twoje dziecko wrzuciło Ci coś do miski i dokładnie zamieszało, bo chciało Ci pomóc. W takim wypadku – robisz wszystko jeszcze raz. Idziesz po raz kolejny do sklepu , robisz zakupy i wracasz do domu. Jesteś już troszkę zmęczony ale uparłeś się , że zrobisz to dzisiaj więc bierzesz się do roboty. Powiedzmy, że pieczesz ciasto . Masz je za chwilkę wyłożyć z piekarnika ale okazuje się, że wyszedł zakalec. Zdarza się każdemu najlepszemu kucharzowi – wystarczy przecież, że ktoś otworzył okno i ciasto poczuło ,,przeciąg”. Nie zrobisz przecież zdjęcia zakalcowi i nie wystawisz go na publiczne ośmieszenie, prawda? Sprzątasz wszystko i podchodzisz do pracy po raz trzeci… Blog kulinarny to zawsze ryzyko – czasem danie musi być gorące i świeże żeby ładnie wyszło w obiektywie.Innym razem musi ostygnąć , żeby móc je pokroić i zrobić zdjęcie jego przekroju… Niestety nie zawsze jest odpowiednie światło i ze względu na brzydkie zdjęcie również gotujesz coś jeszcze raz … Czasami zapomnisz spisać wszystkich swoich kroków, proporcji składników kiedy wymyślasz nowe danie … wtedy dla pewności gotujesz jeszcze raz i ponownie wszystko notujesz.

 

Także przy okazji tematyki zdjęć na bloga widzisz jak ważne jest znowu przygotowanie. Nie tylko artykuł, wywiad, wideo wymaga planu ale wszystko za co się bierzesz – będzie podlegało opinii publicznej i dlatego warto postarać się, by otrzymać same pozytywy. Obraz wyróżniający artykuł jest zachętą do kliknięcia w niego i przeczytania go do samego końca. Warto więc najbardziej postarać się o ten obraz.

 

Obraz jako przerywnik treści.

 

Już wcześniej wspominaliśmy o tym, że długi , obszerny, zlany tekst nie wygląda zachęcająco, a wręcz odstrasza czytelnika na samym starcie. Naszym zadaniem jest, by czytelnik jednak pozostał z nami do samego końca , a nawet przeszedł z jednego artykułu na kolejny i za każdym razem był równie zadowolony. Obrazki są świetnym sposobem na to, by rozdzielić sobą długi tekst . Odstępy w formie obrazu przykuwają uwagę i sprawiają, że nasz artykuł jest atrakcyjny. Oczywiście co za dużo to niezdrowo ale już dwa, czy trzy obrazki w tekście powodują, że jest on ciekawszy. Nasz mózg jest tak skonstruowany, że gdy widzi co jakiś czas coś nowego – czyli nowy akapit, pogrubienie, obraz to odpoczywa, resetuje się i nabiera sił i ochoty do dalszego czytania.

 

Obraz w panelach bocznych.

 

Kiedy zdecydujesz się na obecność paneli bocznych (co polecamy), to postaraj się zapełnić przestrzeń do końca. Nie marnuj miejsca. Panel boczny to zawsze idealne miejsce na umieszczeniu np. wyszukiwarki, kalendarza, najnowszych wpisów, najnowszych komentarzy ale również banerków reklamowych i grafik zapraszających do zapisu na listę. Przy opisywaniu szablonów i wyglądu bloga zwróciliśmy uwagę na to, by Twoje obrazki wyróżniające były zawsze jednakowego rozmiaru, opisane tą samą czcionką oraz zbliżone kolorystycznie. W innym przypadku Twój blog będzie zbyt chaotyczny i uzyskasz efekt bałaganu. Jeśli jednak chodzi o obrazy banerów ma być wprost przeciwnie! Najlepiej jeśli walą po oczach rażącym kolorem, ogromnym napisem lub ruszającym się okienkiem. Muszą zostać zauważone nawet przez najbardziej skupionego na tekście czytelnika. Także pobaw się kształtami i kolorami. Pamiętaj jednak o tym, żeby wszystko miało równe proporcje i bok Twojej strony nie wyglądał jak Bożonarodzeniowa choinka. Nie przesadzaj również z reklamami. Dwa lub trzy miejsca na blogu zdecydowanie wystarczą, by coś zareklamować.

 

Obraz pod artykułem

 

Artykuł nie musi kończyć się podsumowaniem i kropką. Wykorzystaj miejsce pod artykułem na np. okienko z formularzem zapisu i zachętą do pobrania lead magnetu. Możesz wstawić tam obraz swojego poradnika, czy płyty cd . Do tworzenia grafik 2D przypominamy, że warto użyć programu ,,Canva”(działa tylko w przeglądarce Chroom), a do przeróbki w formie 3D programu ,,Myecowermaker” opisanego przy tworzeniu okładki lead magnetu. Nie musi to być wielkie okienko ale niech przykuwa uwagę – np. niech się rusza albo będzie miało wyraziste czerwone obramowanie.

 

Obraz jako exit pop-up

 

Exit pop-up to okienko, które wyskakuje czytelnikowi w momencie kiedy chce opuścić Twojego bloga. Warto dopisać tam tekst typu ,,STOP! Nie odchodź z pustymi rękoma ! Odbierz prezent !” Oczywiście jest to okienko kierujące do formularzu zapisu i pozostawienia adresu e-mail w zamian za landing-page. Jak to ustawić – znajdziesz w rozdziale ,,Budowanie listy”. Okienko to nie musi rzucać się w oczy, bo już samo to, że wyskoczy przed oczyma czytelnikowi sprawi, że przykuje jego uwagę. Powinno mieć natomiast kolor zachęcający do zapisu – np. zielony, niebieski, które wzbudzają zaufanie. To tak jak z rozmową kwalifikacyjną, na którą dobrze jest ubierać błękitną koszulę.

 

Skąd brać obrazy na bloga?

Niestety nie można pobrać sobie z internetu jakiegokolwiek obrazka i umieścić go na swojej stronie. Wiele obrazów posiada znaki wodne , a nawet jak ich nie posiadają to mogą być objęte prawami autorskimi. Za pobranie i wykorzystanie takiego obrazu możesz słono zapłacić. Na szczęście z pomocą przychodzą tzw. ,,Banki zdjęć” , z których możesz czerpać do woli. Znajdziesz tam mnóstwo darmowych grafik ale również zdarzają się opcje płatne. Wystarczy wejść na te strony , wpisać w wyszukiwarce czego poszukujesz np. jeśli szukasz obrazka komputera możesz wpisać hasło : komputer, laptop, internet. Następnie jak znajdziesz ten, który Ci się podoba- pobierasz go na swój komputer i nic Ci nie grozi za wykorzystanie go np. na swoim blogu.

 

Polecane przez nas linki:

https://unsplash.com/
https://pixabay.com/
http://pl.freeimages.com/
http://www.stockvault.net/
https://morguefile.com/search/morguefile/1/pop

Uważasz, że ten artykuł jest wartościowy : Podziel się niem dalej 🙂 i skomentuj ! 

 

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *