Każda dziedzina posiada charakterystyczne zwroty. Nie inaczej jest z marketingiem. Szczególnie na początku ciężko się połapać w tych wszystkich zwrotach. Rozmawiasz z kimś, kto już od dłuższego czasu się tym zajmuje i nie rozumiesz co on mówi? To właśnie dlatego, że używa on pojęć charakterystycznych w marketingu.
Ten artykuł powstał po to aby było Ci łatwiej się w tym odnaleźć. Abyś podczas szkolenia internetowego nie zastanawiał o czym jest mowa, bo nie znasz tych pojęć. Aby łatwiej było Tobie współpracować z mentorem podczas sesji szkoleniowej. Aby artykuły, które czytasz były dla Ciebie zrozumiałe.
Jest to podstawa, ale bardzo ważna. Na każdym kroku posługuje się wymienionymi poniżej pojęciami. Często zapominam, że większość osób, które mnie słuchają, lub czytają to co pisze nie zna tych pojęć. Pamiętaj, że to nie jest żaden wstyd, że nie znasz tych pojęć. Ja też ich nie znałem. Kiedyś napisał do mnie mój mentor, że mam wysoki bounce rate w wiadomościach. Odpisałem mu, że dziękuje za cynk. Nie miałem pojęcia co on do mnie mówi. Głupio natomiast było zapytać o co mu chodzi i tym samym przyznać się, że nie mam pojęcia co ten zwrot oznacza.
Domyślam się, że większość ludzi ma podobnie. Nie chcesz wypaść na osobę niekompetentną przecież. Mógłbym Cię zapewniać, że możesz śmiało pytać, bo nikt normalny Cię za kogoś takiego nie uzna. Zamiast tego postanowiłem, że napisze słownik pojęć w marketingu. Nie będzie to cała encyklopedia, ale pojęcia, którymi ja się posługuje i które spotykam na co dzień. Nie zastosuje definicji akademickich, ale w paru prostych słowach powiem co oznacza każde z tych pojęć.
AIDA
Z angielskiego A – attention (uwaga), I – interest (zainteresowanie), D – desire (pożądanie), A – action (działanie). Jak widać jest to skrót, który opisuje proces pozyskiwania klienta. Schemat ten wykorzystuje się np. przy tworzeniu ofert lub prezentacji sprzedażowych.
Anchor text
Jest to fragment tekstu w treści, który jest podlinkowany. Kieruje przy tym do jakiejś konkretnej strony. Stosuje się to w pozycjonowaniu, aby na konkretne słowa pozycjonować wybraną stronę. Przykładowo: Napisałem artykuł gdzie mówię o tym jak ważna jest samodyscyplina w osiąganiu celu. W tym przypadku słowo samodyscyplina jest anchor textem. To słowo jest podlinkowane i kieruje do konkretnej strony.
Autoresponder
Narzędzie internetowe służące do automatycznej wysyłki e-maili. Wewnątrz narzędzia możesz ustawić sekwencję wiadomości, którą automatycznie będą dostawać subskrybenci po zapisie na Twoją listę mailingową. Autoresponder jest również prostą opcją w skrzynce e-mail, dzięki której możemy w szybki i automatyczny sposób wysłać odpowiedź do nadawcy. W marketingu internetowym jest to głównie ta pierwsza opcja. Osobiście nazywam go wirtualnym pracownikiem, który wysyła za mnie wiadomości do subskrybentów w odpowiedniej, ustalonej przeze mnie kolejności.
Artykuł sponsorowany
To forma reklamy stosowana w blogosferze. Prowadząc bloga tworzysz autorskie artykuły. Gdy zyskasz popularność mogą do Ciebie zgłosić się agencje reklamowe z propozycją napisania artykułu w którym chcą abyś opisał jakiś produkt. Za opublikowanie takiego artykułu dostajesz wynagrodzenie. To jest właśnie artykuł sponsorowany. Jest to jedna z możliwości zarabiania na blogu.. Tam też przeczytasz więcej na temat artykułów sponsorowanych.
Atrybut ALT
Stosuje się przy umieszczaniu obrazów graficznych na stronie. Podczas umieszczania takiej grafiki dodajesz opis alternatywny. Widać to podczas gdy najedziesz na obrazek na jakiejś stronie. Gdy po chwili pokaże się tekst, to jest to właśnie atrybut ALT. Wykorzystuje się to w optymalizacji SEO i pozycjonowaniu.
Backlink
Jest to link umieszczony na innej stronie prowadzący do naszej strony. Mogą być umieszczone na innych blogach, w artykule lub komentarzy, na forach, precle itp. Taki link nie musi prowadzić na Twoją stronę główną, ale na każdą podstronę, czy artykuł z Twojej strony. Backlinki pomagają w pozycjonowaniu i pozyskiwaniu ruchu na Twoją stronę.
Baner
Graficzna forma reklamy. Najczęściej jest podlinkowana i po kliknięciu przekierowuje do strony sprzedażowej.
Bartet
Pojęcie stare jak świat. Zanim handel przyjął formę wymiany towaru za gotówkę, to ludzie wymieniali się towarami. W marketingu internetowym również można spotkać się z barterem. Można np. wymieniać się linkami. Ty umieścisz link do mojego bloga, w zamian ja umieszczę link do Twojej strony u mnie. Takich możliwości wykorzystania barteru jest dużo.
Black Hat
Określenie stosowane w pozycjonowaniu. Oznacza wykorzystanie nieczystych metod na uzyskanie wyższej pozycji strony w wyszukiwarce. Może skutkować karami do Google.
Blog
To taka strona internetowa, w której publikuje się artykuły. Tematy blogów mogą być przeróżne, to odróżnia strony firmowe, gdzie znajdują się co najwyżej aktualności. W marketingu stanowi podstawowe narzędzie między innymi do tworzenia społeczności wokół marki i nawiązania relacji.
Bounce Rate / współczynnik odrzuceń
Nieszczęsny termin, z którym ja miałem niemałe zakłopotanie. Współczynnik odrzuceń jest wskaźnikiem, który powie Ci ile procent osób zobaczyło tylko jedną Twoją stronę, po czym wyszli z Twojej strony nie przechodząc na inną podstronę. Przykład: wszedłeś bezpośrednio na ten artykuł. Po przeczytaniu nie przejdziesz na żaden inny artykuł na moim blogu, tylko opuścisz bloga. W takim przypadku Twoja wizyta będzie zaliczana do tego współczynnika. W przypadku gdy na 100 odwiedzin 50 osób zrobi podobnie jak Ty, a drugie 50 przejdzie na inny mój artykuł to uzyskamy współczynnik odrzuceń na poziomie 50%.
Branding
Czyli budowanie świadomości marki. Za pomocą odpowiednich narzędzi i strategii kreowanie u potencjalnych Twoich klientów pozytywnego wizerunku Twojej marki. Marką może być Twoja firma, produkt, blog, albo Ty sam.
Button
Angielska nazwa przycisku. W marketingu oznacza graficzny przycisk. Po kliknięciu zostaniesz przekierowany na stronę np. na stronę z ofertą lub do płatności internetowych.
Call To Action
Wezwanie do działania poprzez odpowiednio sformułowane zdanie lub przycisk. Stosuje się wszędzie tam gdzie chcemy wywołać odpowiednie zachowanie. W wiadomości mailowej aby odbiorca kliknął w link. W stronie przechwytującej aby użytkownik wpisał swój adres e-mail. Na stronie sprzedażowej aby odwiedzający zakupił produkt.
Case Study
Studium przypadku. Analiza pojedynczego przypadku w celu wyciągnięcia wniosków. Przedstawienie w szczegółach konkretnego przypadku np. kampanii reklamowej. Pokazanie przebiegu od początku, aż do końca. Następnie przeanalizowanie przyczyny i skutku tego konkretnego przypadku. Stosuje się to w celach edukacyjnych, lub do podniesienia wiarygodności.
CMS
System zarządzania treścią (content management system). System pozwalający na tworzenie i edycję treści na stronie internetowej bez konieczności znajomości programowania. Strona na której teraz jesteś jest oparta na systemie CMS. W tym przypadku jest to WordPress.
Content marketing
Content to po prostu treść. W marketingu jest to pozyskiwanie klientów za pomocą atrakcyjnych treści. Mogą one być w postaci artykułów, poradników PDF, ebooków, lub treści multimedialnych.
Cookie
Pliki zwane ciasteczkami są wysyłane przez stronę do użytkownika, który przegląda stronę internetową. Pliki te ułatwiają życie zarówno autorowi strony jak i osobom odwiedzającym.
Copywriting
Jest sztuką tworzenia odpowiedniego tekstu np. w ofertach. Inaczej mówiąc jest to tworzenie tekstu na potrzeby marketingowe. Copywriter to osoba, która na zlecenie pisze teksty do np. do reklam lub artykułów sponsorowanych.
CPM
Cost Per Mille oznacza koszt dotarcia do tysiąca odbiorców. Pojęcie wykorzystywane w reklamie. Na jego podstawie obliczany jest koszt reklamy dla tysiąca odsłon danej strony.
Crowdfunding
To forma finansowania różnego typu projektów przez społeczność. Masz jakiś pomysł? Chcesz coś zrealizować, ale brakuje Ci pieniędzy? Możesz wykorzystać do tego celu crowdfunding. Zarejestruj swój projekt na jednym z portali crowdfundingowych. Możesz w ten sposób uzbierać pieniądze od społeczności na zrealizowanie projektu.
Cross-selling
Jedna z technik marketingowych stosowana do zwiększenia zysków ze sprzedaży. Ta konkretna technika polega na sprzedaży krzyżowej. Czyli oferowaniu klientowi innego, uzupełniającego produktu. Ważne aby oferta pojawiła się przed sfinalizowaniem transakcji.
CTR
Współczynnik klikalności. Oznacza stosunek pomiędzy ilością kliknięć a wyświetleniami. Powiedzmy, że Twoja strona w Google na frazę marketing jest w pierwszej dziesiątce. Twoja strona w wynikach wyszukiwania pojawiła się 1000 razy. Z tych wyników kliknęło i weszło na Twoją stronę 400 osób. W tym przypadku CTR będzie wynosiło 40%. To oczywiście czysto hipotetyczne założenia.
CPA
Koszt uzyskania docelowej akcji. W przypadku gdy docelową akcją jest sprzedaż produktu, to CPA będzie oznaczać koszt pozyskania klienta. W przypadku programów partnerskich partnerowi naliczana jest prowizja w momencie dokonania zakupu przez poleconego klienta.
CPC
Termin używany podczas stosowania reklam. Określa się nim koszt kliknięcia w reklamę. W programach partnerskich oznacza dla partnera naliczenie prowizji za kliknięcie w link lub baner reklamowy.
CPL
Oznacza koszt pozyskania nowego leada, czyli nowego potencjalnego klienta. Wypełnienie przez niego formularza i pozostawienie kontaktu np. adresu e-mail. Może to być koszt pozyskania osoby na listę mailingową.
Długi Ogon
Stosowany jest do optymalizacji SEM. Polega to na tym aby stronę pozycjonować na dłuższe, bardziej szczegółowe frazy. W ten sposób pozyskuje się wejścia na stronę z bardziej szczegółowych zapytań w Google. Przykład: zamiast pozycjonować stronę na słowo „dieta” (co będzie bardzo trudne), można użyć długiego ogona i pozycjonować stronę na frazę „dieta polegająca na nie łączeniu produktów”. Jeśli oczywiście takową opisujemy na stronie docelowej. Słowo dieta jest bardzo ogólne. Jest wiele różnych diet, którymi uzyskuje się przeróżne efekty. Nawet jak uda Ci się być widocznym na te słowo w Google to większość odwiedzających po prostu będzie szukało innej diety.
Doffolow
Backlinki mogą mieć dwie formy. Jeden powoduje podążanie robotów Google za tym linkiem, a drugi przeciwnie. Doffolow oznacza backlink, który sugeruje robotom podążanie za nimi. Są one lepsze z punktu widzenia pozycjonowania.
Domena
Jest elementem adresu internetowego. Nazwa pod którą mieści się strona internetowa. W przypadku mojego bloga www.gurtowscy.pl domeną jest fraza „gurtowscy”, a rozszerzeniem domeny jest „pl”.
Double Opt-In
Przy pozyskiwaniu adresów na listę mailingową można zastosować sposób double opt-in. Oznaczać to będzie, że po wpisaniu adresu e-mail subskrybent otrzyma na ten adres wiadomość wraz z linkiem potwierdzającym. Dopiero po kliknięciu w link adres ten dopisywany jest do listy mailingowej.
Down Sell
Ta technika marketingowa polega na oferowaniu innego, tańszego produktu osobie, która nie zdecydowała się na zakup produktu głównego. Można też zaproponować ten sam produkt w niższej, promocyjnej cenie.
Duplicate Content
Powielenie treści z jednej strony internetowej na inną, lub na tej samej w innej podstronie. Zjawisko to może niekorzystnie wpłynąć na te strony.
E-Commerce
Handel drogą elektroniczną, głównie przez internet.
Fanpage
Na Facebooku oprócz profilu osobistego można również założyć stronę tzw Fanpage. Jest to strona na Facebooku, która zrzesza fanów marki, produktu, osoby lub miejsca.
FAQ
Zbiór często zadawanych pytań i odpowiedzi udzielone na nie. Można stosować np. przy promocji produktów.
Grupa Docelowa
Grupa osób, do której skierowana jest treść, reklama lub produkt. W przypadku prowadzenia bloga na temat budowania marki, grupą docelową dla tego bloga będą przedsiębiorcy prowadzący swój biznes.
Hangouts
Udostępniony przez Google Hangouts umożliwia prowadzenie wideokonferencji. Pozwala również na transmisje publiczną takiej konferencji na żywo.
Header
Inaczej nagłówek. Część główna na stronach, czy w wiadomościach. Znajduje się na samej górze. Bardzo ważny element, decydujący czy ktoś zainteresuje się i przeczyta całość.
Hosting
Jest to miejsce na dysku twardym podłączonym nieustannie do internetu. Nazywany również serwerem. Hosting jest potrzebny aby postawić stronę internetową, która będzie dostępna dla wszystkich użytkowników internetu.
Kampania Marketingowa
Jest to zorganizowana sekwencja działań mająca na celu wypromowanie produktu i zwiększenie sprzedaży.
Konwersja
Można powiedzieć, że określa się w ten sposób skuteczność jakiegoś działania. Przykładowo jeżeli na stronę z ofertą wejdzie 100 osób, a zakupu dokona 5 osób, to w tym przypadku konwersja wynosi 5%
Landing Page
Jest to strona docelowa, na którą skierowany jest użytkownik po kliknięciu np. w reklamę, baner, lub link w mailingu. Może to być strona z produktem, lub zapisu na listę do kampanii marketingowej.
Layout
Element graficzny strony internetowej, ale nie tylko bo np. też ulotki reklamowej. Może również określać układ strony.
Lead
To osoba zainteresowana produktem. Potencjalny klient, który wypełnił formularz i pozostawił kontakt do siebie np. w postaci adresu e-mail.
Logo
Graficzny symbol firmy, marki, wydarzenia itp.
Mailing
Jednorazowa wiadomość wysyłana do listy subskrybentów. W odróżnieniu od newslettera może być wysłana do całej listy zapisanych osób niezależnie od tego kiedy te osoby zapisały się na listę.
Marketing
Zaplanowany i złożony proces. Ma on na celu wypromowanie i sprzedaż produktu.
Marketing Automation
Strategie i technologie pozwalające na zautomatyzowanie procesów marketingowych. Na przykład wykorzystanie autorespondera do komunikacji z potencjalnymi klientami.
Marketing Sieciowy
Forma handlu gdzie klient jest wynagradzany za reklamę i zwiększenie rynku zbytu dla firmy.
Marketing Szeptany
Sposób na promowanie marki lub produktu poprzez bezpośredni przekaz. Wygląda jest spontaniczne dzielenie się informacją o produkcie np. na forach dyskusyjnych.
Marketing Wirusowy
Jest to działanie marketingowe, które ma za zadanie zainicjować sytuację, w której użytkownicy sami między sobą będą dzielić się i rozpowszechniać informację na temat produktu lub marki. Bardzo często do tego celu stosuje się filmiki na YouTube.
Newsletter
Forma elektronicznej komunikacji za pomocą poczty e-mail. Najczęściej zautomatyzowana poprzez autoresponder. Wysyłane są za jej pośrednictwem sekwencje wiadomości np. z aktualnościami.
Nofollow
Druga forma jaką mogą mieć backlinki. Tym razem atrybut nofollow będzie informował roboty, aby nie podążać za tym linkiem. Teoretycznie takie linki nie mają większego znaczenia przy pozycjonowaniu. Ale kto to tam wie?
Open Rate
Wskaźnik określający ilość otwartych wiadomości w stosunku do wysłanych w mailingu. Przykład: wysyłasz wiadomość do tysiąca osób. Wiadomość otworzyło 100 osób, to wskaźnik open rate wynosi 10%
Page Rank
Jest najpopularniejszym wskaźnikiem jakości strony nadawany przez Google.
Personalizacja
Dostosowanie treści w wiadomości lub na stronie do odbiorcy. Na przykład personalizacja wiadomości e-mail poprzez dodanie imienia odbiorcy do treści wiadomości.
Pop-up
Popularne wyskakujące okienko. Pojawia się automatycznie. Najczęściej wykorzystywane są do reklamy internetowej.
Pozycjonowanie
Działanie mające na celu osiągnięcia wysokiej pozycji strony internetowej w wyszukiwarce na konkretne słowa i frazy kluczowe.
PPC
Po prostu płatność za kliknięcie w link. Przykładem są reklamy z Google Adwords gdzie partner ma naliczoną prowizję w momencie gdy użytkownicy klikną w baner znajdujący się na jego stronie.
Precle
Krótkie teksty, których zadaniem jest podniesienie pozycji strony w wyszukiwarkach.
Pre-launch
Strategia marketingu, promocja produktu przed jego premierą na rynku.
Product Placement
Metoda marketingu polegająca na umieszczaniu produktu lub marki w treści. Często wykorzystywana w filmach lub serialach, gdzie aktorzy np. piją napój konkretnej marki.
Program Partnerski
Inaczej nazywany programem afiliacyjnym. To forma współpracy między niezależnym partnerem, a firmą. Partner jest wynagradzany za efekt, czyli np. za przyprowadzenie klienta, polecenie zakupu produktu.
Prosument
To osoba, klient która korzysta z produktu, ale poleca o innym osobą. Za to otrzymuje wynagrodzenie. Przykładem prosumenta może być partner w marketingu sieciowym. Taka osoba sama jest konsumentem produktu. Może na tym zarabiać dzieląc się informacją i budując rynek zbytu dla tego produktu.
Rebranding
Proces zmiany wizerunku marki. Jest to modyfikacja jednego, kilku lub wszystkich elementów marki.
Remarketing
Strategia marketingowa polegająca na wyświetlaniu konkretnego produktu, które już odwiedziły stronę z tym produktem. Można to zauważyć, gdy wejdziesz na konkretny produkt na allegro. Następnie gdy odwiedzasz inne strony produkt, który oglądałeś wyświetla się na innych stronach w banerach reklamowych.
Relaunch
Wprowadzenie na rynek i ponowne przeprowadzenie kampanii marketingowej dla marki lub produktu, który już kiedyś był na rynku.
RSS
Sposób na informowanie użytkowników o pojawieniu się nowej treści na stronie.
RWD
Technika projektowania stron, tak aby dopasowywały się automatycznie do szerokości ekranów. Dzięki temu strona wygląda czytelnie na komputerze, tablecie, czy smartphonie.
Ruch Organiczny
Określenie wizyt na stronie internetowej użytkowników, którzy dotarli za pomocą wyszukiwarki.
SEM
Działanie mające na podniesienie strony w wyszukiwarce. Polega między innymi na przeprowadzeniu kampanii linków sponsorowanych. Jedna ze składowych SEM jest SEO.
SEO
Optymalizacja strony dla wyszukiwarek internetowych.
SERP
Są to strony internetowe, które pojawiają się w wyszukiwarce po wpisaniu frazy w tej wyszukiwarce.
Słowa Kluczowe
Słowa, które najtrafniej opisują treść znajdującą się na stronie. Są to też słowa wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarce.
Spam
Niezapowiedziana i niechciana wiadomość najczęściej e-mail.
Simple Opt-In
Metoda zapisu na listę mailingową. Polega na tym, że użytkownik od razu jest zapisywany na listę po wpisaniu adresu e-mail w formularzu. Nie ma konieczności potwierdzania kliknięciem w link jak w przypadku double opt-in.
Social Media
Media społecznościowe, to portale skupiające użytkowników i dające możliwość wielopoziomowej komunikacji. Przykładem jest Facebook, czy Twitter.
Split Test
Testy porównawcze dzięki którym można zoptymalizować działanie marketingowe. Przykład: Przed wysyłką mailingu można zrobić split test dla tematu wiadomości. W tym celu wysyła się wiadomość z kilkoma wersjami tematu do np. 20% listy. Następnie po jakimś czasie odsyła się pozostałej części listy wiadomość z tematem, który miał najlepszą skuteczność.
Tag
Są to słowa opisujące treść. Dzięki nim sprawniej wyszukuje się daną treść.
Target
Oznacza grupę osób o podobnych cechach, do których kierowana jest treść bądź reklama. Przykład targetem dla zespołu weselnego z Trójmiasta jest grupa osób planująca ślub zamieszkująca określone terytorium.
Tunel Sprzedażowy
Złożone działania marketingowe mające na celu zoptymalizowanie i zwiększenie sprzedaży. Określa się to też lejkiem sprzedażowym.
Unikalni Użytkownicy
Określa się w ten sposób liczbę użytkowników którzy odwiedzili stronę np. w ciągu miesiąca. Niezależnie czy jeden użytkownik w tym czasie odwiedzał stronę wiele razy, ta liczba dla niego zawsze będzie wynosiła jeden.\
Up Sell
Proponowanie do-sprzedaż droższego produktu klientowi, który już zakupił produkt.
Web Usability
Projektowanie stron pod kątem użytkowników. Sprawianie aby użytkownicy sprawnie poruszali się po stronie.
Zasięg
Określa się w ten sposób jaką liczbę odbiorców ma dana strona internetowa lub kampania reklamowa. Przykład: jeśli moja strona ma miesięcznie 10 tysięcy unikalnych użytkowników, to z punktu widzenia marketingowego moja strona ma zasięg do 10 tysięcy potencjalnych klientów.
No i dobrnęliśmy do końca mojego zestawienia pojęć w słowniczku marketingowym. Pojęcia są wybrane przeze mnie, które towarzyszą mi na co dzień. Opisałem je też swoimi słowami, więc być może w definicji mogę się różnić od oryginału.
Myślę, że taki słownik pojęć będzie przydatny dla wielu osób. Nie chodzi o to, aby uczyć się tego na pamięć. Zajmując się na co dzień marketingiem i tak zapamiętasz te wszystkie pojęcia, które będą Tobie potrzebne. Napisałem to wszystko z myślą o tym, abyś mógł szybko sprawdzić co oznacza dane pojęcie, gdy sytuacja będzie od Ciebie tego wymagać. Możesz podzielić się tym z innymi, aby i inni mogli skorzystać z tego zestawienia. Co w ogóle myślisz o takim słowniku pojęć?
