Blog jest zainstalowany, skonfigurowany i gotowy do działania. Jednak zanim zaczniesz na bloga tworzyć treść i publikować artykuły musisz o czymś wiedzieć. Potrzebujesz czegoś w rodzaju biznesplanu dla swojego bloga. Czy taki biznesplan jest niezbędny aby z powodzeniem rozwijać swojego bloga? Nie jest on niezbędny, bo można stworzyć bloga i może on stać się popularny nawet bez planu. Nie trzeba też tworzyć biznesplanu dla firmy, którą się zakłada. Firma, która nie ma odpowiedniego planu, w ciągu kilku pierwszych lat upadnie. Nawet jeśli będzie się się utrzyma, to jej rozwój nie będzie optymalny. Dlatego tworzy się plany na rozwój firmy. Twój blog również potrzebuje planu, chyba że nie traktujesz go poważnie. Tworząc dochodowy blog potrzebujesz go zaplanować. Ułatwię Ci zaplanowanie bloga. Opisałem tutaj kilka rzeczy, które należy zrobić zanim przejdziesz do blogowania. Zastosuj to u siebie i stwórz plan, bo dzięki temu będziesz doskonale wiedzieć w jakim kierunku Twój blog się rozwija i czego potrzebujesz. Zaczynamy!

Cel dla bloga

Wyznaczasz cele dla siebie? Wiem, że tak i bardzo dobrze, bo dzięki temu jasno określasz co chcesz osiągnąć, nie liczysz na szczęśliwy traf. Czy wiesz, że Twój blog również potrzebuje mieć wyznaczone cele? O tak! Powód jest w zasadzie ten sam. Dzięki temu wiesz doskonale w jakim kierunku zmierza blog. Masz nad tym kontrolę, bo wiesz co należy zrobić i w jakim miejscu znajduje się Twój blog względem wyznaczonych celów. Możesz osiągnąć cel dużo szybciej. Zdradzę Ci sekret, praktycznie każdy kto prowadzi dochodowego bloga i zajmuje się tym profesjonalnie ma wyznaczone cele dla swojego bloga. Czas na to abyś Ty teraz wyznaczył cele dla swojego bloga.

Wyznacz cele na 5 lat, na 12 miesięcy i na najbliższy miesiąc. Co osiągnie Twój blog za 5 lat? To może być konkretna ilość unikalnych użytkowników na blogu miesięcznie. Np. za 5 lat mój blog będzie miał 200 tys unikalnych użytkowników miesięcznie. Po 12 miesiącach na moim blogu będzie 10 tys unikalnych użytkowników miesięcznie. Na ten miesiąc cel bloga to 3 tys unikalnych użytkowników. To jest tylko przykład, Twoje cele dla bloga mogą być zupełnie inne. Może będziesz chciał aby blog był wyświetlany w top 10 Google na konkretne frazy kluczowe? Może Twoim celem będzie aby blog był najpopularniejszy w Twojej niszy rynkowej? Cel bloga jest kwestią indywidualną, natomiast ważne jest abyś określił cel dla swojego bloga.

Misja bloga

Cel bloga jest już wyznaczony, więc teraz czas ustalić misję bloga. W przeciwieństwie do celu bloga, misja bloga określa to, co chcesz dzięki blogowi uzyskać? Co chcesz za jego pomocą przekazać czytelnikom? Jest to sposób na uproszczenie myślenia, czym ma być Twój blog dla innych ludzi? Misja bloga ukierunkuje go w tym właściwym kierunku, w którym dokładnie chcesz. Dla przykładu misją bloga www.gurtowscy.pl jest nauczenie czytelników tworzenia swoich internetowych biznesów poprzez przekazywanie konkretnych wskazówek. Jaka jest misja Twojego bloga?

Ustal w jakim temacie chcesz się specjalizować?

Kolejną rzeczą jaką warto zaplanować jest to, na kogo dzięki blogowi chcesz się kreować. Pisząc artykuły na bloga budujesz swoją markę. W ten sposób zyskujesz status specjalisty. Rób to w sposób świadomy, czyli już na samym początku zaplanuj w jakim temacie chcesz się specjalizować. Ważne jest to, aby wybrać jeden główny temat. Kiedyś na swoim blogu tworzyłem artykuły o marketingu internetowym, zarabianiu w internecie, rozwoju osobistym i marketingu sieciowym. Nawet czasem zdarzyły się artykuły związane z inteligencją finansową, czy oszczędzaniem pieniędzy. Jak widzisz miałem taki miszmasz na swoim blogu. Czy to jest dobre? Niestety nie, bo wówczas czytelnicy nie bardzo wiedzieli w jakim temacie jestem specjalistą. Dopiero od jakiegoś czasu jasno określiłem to w jakim temacie chcę się specjalizować. Temat ten najbardziej mi odpowiada, bo czuje się w nim swobodnie. To jest blogowanie i wszystko co z nim związane czyli: tworzenie bloga, kreowanie wizerunku na blogu, promowanie bloga, czy zarabianie za pomocą bloga. Szczerze mówiąc nic tak bardzo nie psuje wizerunku jak to, że ktoś stara się być ekspertem od wielu rzeczy naraz. Być może masz wiele zainteresowań, ja też tak mam. Wiele rzeczy mnie interesuje, ale trzeba to świadomie rozdzielić. W przeciwnym razie Twój wizerunek na tym ucierpi. Zanim przejdziesz do blogowania zaplanuj w jakim temacie chcesz się specjalizować.

Kto jest Twoim idealnym czytelnikiem?

Określenie grupy docelowej to ustalenie kim są Twoi idealni czytelnicy? Zastanów się nad tym dla kogo piszesz swojego bloga? Nie wszyscy będą czytali Twojego bloga, bo nie dla wszystkich to co piszesz będzie ciekawe i interesujące. Blogi parentingowe będą interesujące dla rodziców, ale niekoniecznie treścią znajdującą się na takich blogach będą zainteresowane osoby, które nie mają dzieci, ale chcący się rozwijać zawodowo. Każda z tych grup ma inne upodobania, inne potrzeby, ma inny sposób myślenia. Należy wiedzieć do kogo treść będzie kierowana, aby tworzyć jak najlepszej jakości treść.

Idealni czytelnicy Twojego bloga to grupa osób (czytelników), do której kierujemy lub mamy zamiar kierować treść ze swojego bloga. Określenie takiej grupy ma zasadnicze znaczenie, bo ciężko jest tworzyć jakąkolwiek treść bez świadomości, kim są jej odbiorcy. Sporządź profil swojego idealnego czytelnika. Im bardziej szczegółowo ustalisz teraz profil, tym w przyszłości będzie Ci łatwiej docierać ze swoim przekazem do czytelników. Dużo szybciej nawiążesz z nimi relację i będą one trwalsze. Więc zaczynamy:

Dane demograficzne idealnego czytelnika:

  • Płeć
  • Przedział wiekowy
  • Miejsce zamieszkania
  • Status zwiazku
  • Wykształcenie
  • Praca lub zawód
  • Wysokość dochodów

Informacje osobiste:

  • Pasje
  • Zainteresowania
  • Problemy
  • Wyzwania
  • Jak spędza wolny czas?
  • Czego szuka w internecie?
  • Jakie blogi czyta?
  • Jakie książki czyta?

Jeśli czujesz potrzebę nie wahaj się dołożyć swoje pytania lub zmienić te, które tu się znajdują. Wykonanie tego zadania pozwoli Ci poznać lepiej Swoich czytelników. Zrozumiesz w ten sposób jakiego typu osoby planujesz przyciągnąć do swojego bloga. Wiedza ta pozwoli Ci w jeszcze lepszy sposób tworzyć treść dla swoich czytelników, bo przecież już znasz swojego czytelnika, może nawet już czujesz do niego sympatię. Teraz Twoja treść będzie dużo lepiej dopasowana do niego, a Ty poczujesz chęć tworzenia treści, która będzie jeszcze bardziej wartościowsza.

Atmosfera na blogu

Zaplanuj jaka będzie panować atmosfera na Twoim blogu. Wiesz, że na niektórych blogach, czy kanałach YouTube jest zabawnie, na innych poważnie, na jeszcze innych profesjonalnie, a zdarzają się też chamskie, lub wulgarne. To twórca bloga kreuje atmosferę, która na nim będzie panować. Michał Szafrański stworzył bloga, na którym panuje atmosfera profesjonalizmu i szczerości. W jaki sposób to uzyskał? Każdy jego artykuł niemal wyczerpuje temat. Są one bardzo obszerne, ale czyta się je z zaciekawieniem, bo zawsze są napisane konkretnie. Nie ma na nich lania wody, wręcz przeciwnie Michał zawsze jest transparentny i ujawnia światu wszystkie swoje wyniki, nawet finansowe. Atmosferę bloga kreujesz językiem, którym będziesz władać na swoim blogu, oraz to co zdecydujesz się publikować na nim.

Kategorie na blogu

Kategorie można ustalić podczas udostępniania artykułów, ale dużo lepiej jest jeśli już teraz wstępnie zaplanujesz jakie kategorie będzie posiadać Twój blog. Stwórz przynajmniej główne kategorię jakie znajdą się na blogu. Kategorie będą ściśle określać tematy artykułów, które pojawią się na blogu. Z czasem te kategorie mogą się zmienić i to jest jak najbardziej normalne.

Lista pomysłów na artykuły

Sporządź listę tematów na swoje przyszłe artykuły. To jest bardzo ważne, bo dzięki temu precyzyjniej zaplanujesz swoja pracę na blogu. Ile pozycji powinna mieć taka lista tematów na artykuły? Zazwyczaj swoim kursantom zadaje zadanie aby sporządzili listę 50 pomysłów. Wiem, że to nie jest łatwe, aby usiąść i za jednym zamachem stworzyć tak obszerną listę. Jednak jeśli teraz będzie to stanowiło dla Ciebie wyzwanie nie do przejścia, to tym bardziej w przyszłości jak już będziesz mieć już kilka czy kilkanaście artykułów napisanych, szybciej skończą Ci się pomysły. Dlatego wykonaj to zadanie najlepiej od razu. Pamiętaj przy tym o wyznaczonym celu bloga i misji bloga, bo właśnie tematy artykułów powinny się z tym powielać. Nie musisz wszystkich pomysłów w przyszłości wykorzystać. Do tej listy na bieżąco będziesz dopisywać kolejne pomysły.

Kalendarz wpisów

Zaplanuj również swoje artykuły, czyli zrób kalendarz wpisów. Po pierwsze ustal ile razy w tygodniu będziesz publikować na blogu artykuły. Możesz na przykład zaplanować 3 artykuły tygodniowo. Teraz dobrze by było określić dni, w których artykuły będą się pojawiać np. Poniedziałek, środa i piątek. Możesz również ustalić czy będziesz tworzyć cykle na swoim blogu związane z konkretnym tematem. Cyklem mogą być tygodniowe: “Piątkowe wywiady”, “Środa z aparatem”. Monika Loryńska na blogu rozterkistartuperki.pl organizuje co sobotę “Linki do sobotniej kawy” – jest to cykl artykułów, na których autorka umieszcza linki do ciekawych artykułów. Jak sama nazwa wskazuje cykl artykułów odbywa się co sobotę. Swojego czasu Michał Szafrański robił comiesięczny cykl artykułów z podsumowaniem miesiąca od finansowej strony. Pomyśl jaki Ty możesz stworzyć cykl? Wróćmy jeszcze do kalendarza wpisów. Masz już określone dni w których będziesz publikować artykuły. Zaplanuj teraz jakie artykuły napiszesz w ciągu najbliższych dni lub tygodni. Może dasz radę wypełnić kalendarz jeszcze dalej? Kalendarz wpisów wyucza w Tobie nawyk systematycznej pracy na blogu, ale i bardzo ułatwia pracę. Zastosuj go, a się przekonasz.

Zaplanuj promocję bloga

Nadszedł czas aby zaplanować sposób promowania bloga. Pamiętaj jakie masz cele wobec bloga. Czy to są cele związane z osiągnięciem liczby odwiedzin? W takim razie promowanie bloga to jeden z ważniejszych czynników, które będzie miał wpływ na realizację tego celu. Blogowanie to nie tylko publikowanie treści, ale też praca poza blogiem. Zaplanuj zadania na każdy dzień, tydzień i miesiąc. Może to być zdobywanie linków do swojego bloga poprzez komentarze na innych (podobnych) blogach. Zaplanuj pozostawienie 2 komentarzy dziennie na innych blogach. Promuj posty w mediach społecznościowych np. na Facebooku. Zaplanuj aby każdego dnia udostępnić swój artykuł w 10 grupach na facebooku. Jak widzisz te zadania są raczej mało sexy, ale wykonywane systematycznie i z żołnierską dyscypliną przyniosą one fantastyczny efekt. Najpierw jednak musisz zaplanować promocję bloga, do czego Cię namawiam. Tutaj poznasz 18 sposobów na wypromowania bloga.

Zaplanuj jak zarabiać na blogu?

Blog ma być dochodowy, więc zaplanuj jak zarabiać na blogu? Blog może przynosić dochód poprzez wyświetlanie reklam kontekstowych np. poprzez Google AdSense. Zarabiać na blogu można za pomocą programów partnerskich lub programów afiliacyjnych. Innymi sposobami zarabiania na blogu są artykuły sponsorowane, czyli posty na blogu z wynagrodzeniem, sprzedaż własnych produktów lub usług itp. Zaplanuj skrupulatnie w jaki sposób Ty chcesz zarabiać na blogu? Jak już wybierzesz sposób, to teraz zaplanuj realizację. W przypadku gdy będzie to zarabianie na blogu za pomocą Google AdSense to zaplanuj miejsca, w których będą wyświetlane banery reklamowe, jak one będą widoczne itp.

Podsumowując jak już masz bloga zainstalowanego i skonfigurowanego, czyli jest on gotowy do działania to sporządź najpierw plan dla swojego bloga. Skorzystaj z tych 10 punktów, które tutaj przedstawiłem i opisałem. Rozpisz swój biznesplan dla bloga i zacznij go krok po kroku realizować. Cały czas mniej rękę na pulsie i podglądaj jak idzie Ci realizacja planu z jego założeniem. To się opłaca!

Jak wypromować bloga

Chcesz Zdobyć Lawinę Czytelników Na Blogu?

Pobierz bezpłatnie ten poradnik




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *