Coraz więcej przedsiębiorców zaczyna prowadzić blog firmowy, bo dostrzega w tym niepodważalne plusy. Właśnie o tych korzyściach, które przynosi blog firmowy będzie ten artykuł. Kiedyś już na swoim blogu opublikowałem artykuł, w którym przedstawiłem 12 faktów content marketingu. Warto się tym faktom przyjrzeć, bo mówią one same za siebie. Nie chcę powielać tych punktów w tym artykule, więc po prostu w wolnej chwili zajrzyj do tamtego artykułu, aby poszerzyć informację o fakty, które przesądzają o tym, że warto prowadzić blog firmowy.

Blog firmowy to idealny sposób na wyróżnienie się

Prawda jest taka, że większość firm nie posiada i nie prowadzi bloga firmowego. Zobacz zatem jaką przewagę zyskuje przedsiębiorca, który teraz się na to zdecyduje. Najprawdopodobniej niewielka część jego konkurencji również prowadzi blog firmowy. A teraz zadaj sobie pytanie, od kogo Ty kupisz? Od kogoś, kto jest jak większość innych osób na rynku, niczym szczególnym się nie wyróżnia, czy od kogoś kto się wyróżnia i zapada w pamięć?

blog firmowy

Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy z obuwiem. Takich sklepów jak nietrudno się domyśleć jest mnóstwo. Ciężko się przebić przez ten tłum i zdobyć klientów. Ale wiesz co? Jak się temu przyjrzysz to zauważysz, że większość z tych sklepów  nie posiada bloga firmowego. I to jest właśnie sposób dla Ciebie abyś się wyróżnił, zdobył nowych klientów i wyprzedził konkurencję. O czym taki blog powinien być? O obuwiu rzecz jasna. O modzie, o poradach związanych z ubiorem, inspiracje, o produktach z Twojego sklepu, o nowinkach ze świata butów. Tematów jest mnóstwo, a buty to jest coś, obok czego kobiety nigdy nie przejdą obojętnie. Blog firmowy o butach będzie strzałem w dziesiątkę dla Ciebie.

Budowanie marki za pomocą bloga

Jeśli prowadzisz bloga to dla swoich czytelników automatycznie stajesz się specjalistą w dziedzinie, w której piszesz. Nie zapomnijmy przy tym o storytellingu, który ma niesamowitą moc. Czym jest storytelling? Już Ci wyjaśniam, storytelling mówiąc najprościej to sztuka budowania relacji poprzez emocje i wyobraźnię za pomocą opowieści lub metafor. Na świecie storytelling z powodzeniem wykorzystuje się już od dziesiątek lat, korzystają z tej formy największe firmy, które Ty też znasz.

Blog firmowy niewątpliwie jest idealnym narzędziem do opowiadania historii o sobie, o swojej firmie, czy o swoich produktach lub usługach. W ten sposób kreujesz swoją markę.

Budowanie marki eksperckiej na blogu

Sposób działania jest naprawdę bardzo prosty sposób. Udzielając porad swoim czytelnikom na blogu stajesz się dla nich ekspertem w swojej niszy. I wcale nie musisz posiadać całej dostępnej wiedzy w tym temacie. Wyobraź sobie taką sytuację, że jesteś na spotkaniu ze swoimi przyjaciółmi. W trakcie rozmowy przeszliście na temat sprzętu komputerowego. Jedna osoba z Waszego towarzystwa nazwijmy go Piotrek ostatnio kupował sobie sprzęt komputerowy. Piotrek jest bardzo przezorny i dokładny dlatego zanim zdecydował się na zakup komputera to dużo czytał i dowiadywał się na ten temat. Przewertował kilka opinii, prześledził parę for internetowych i nawet przeczytał jedną książkę na ten temat.

Podczas rozmowy od razu było widać, że wyróżnia się spośród Was wiedzą na ten temat. Z entuzjazmem opowiada na co należy zwrócić uwagę, jaki sprzęt działa lepiej i dlaczego? Jest w stanie doradzić Wam w wyborze sprzętu komputerowego. Czy jak będziesz chciał kupić dla siebie komputer to poprosisz Piotrka o radę? Z całą pewnością tak, bo w Twoich oczach stał się on właśnie specjalistą w tej dziedzinie. A jeśli ktoś trzeci słyszał przypadkiem Wasza rozmowę, to jak myślisz, czy w oczach tego przypadkowego słuchacza Piotrek stał się ekspertem z dziedziny komputerów? Jestem pewny, że tak. W taki właśnie sposób działa blog i dzielenie się swoją wiedzą na nim. Dla swoich czytelników stajesz się ekspertem w temacie na który jest Twój blog firmowy.

Badanie rynku za pomocą bloga firmowego

Wiele firm, i przedsiębiorców wydają mnóstwo pieniędzy na research rynku (badanie rynku). Przedsiębiorcy, którzy nie badają rynku popełniają wielki błąd, bo to tak jakby usiłowali ustrzelić komara armatą z odległości tysiąca metrów. Research rynku to podstawa aby poznać potrzeby swojej grupy docelowej. Blog firmowy jest idealnym miejscem aby poznać te potrzeby u swoich potencjalnych klientów.

W jaki sposób blog firmowy może Ci pomóc w badaniu rynku? Przede wszystkim obserwujesz to co Twoi czytelnicy piszą Tobie w komentarzach. Tam często pojawiają się informację z czym mają problem? Jakie mają wyzwania? Jakie mają potrzeby? Czy podoba im się co proponujesz? Kolejna rzecz to obserwacja na reakcje po opublikowaniu artykułu. Niektóre tematy artykułów przyciągną dużo więcej czytelników niż inne, to może może być bardzo cenna wskazówka dla Ciebie. Przede wszystkim pamiętaj aby pytać. Zadaj pytanie wprost czego oczekują? Z czym się zmagają? Czy taki produkt będzie dla nich przydatny? Czy zdecydują się na zakup produktu? W jakiej cenie musiałby być produkt? Która okładka jest lepsza dla Twojej książki? Czytelnicy Twojego bloga dadzą Tobie najlepszy research, bo przecież są oni Twoimi potencjalnymi klientami. Dlatego w tym przypadku blog firmowy sprawdzi się idealnie i nie musisz przy tym wydawać ogromnych pieniędzy za taką usługę.

Zdobądź zaufanie za pomocą bloga firmowego

Niedawno rozmawiałem z moim klientem. Powiedział, że zmienił on swojego księgowego. Zapytałem go dlaczego? Czy nie był zadowolony z usług swojego poprzedniego? Odpowiedział mi, że nie, jego poprzedni księgo jest dobry, ale natknął się w internecie na blog, w którym było wiele cennych porad dotyczących księgowości. I właśnie ten element sprawił, że mój klient od razu zaufał tej osobie i powierzył mu swoje sprawy finansowo-podatkowe. Widzisz jaką to ma niesamowitą moc? Blog firmowy, na którym Ty będziesz się dzielił cennymi poradami w swojej niszy będzie miał również potężną moc.

Blog firmowy sposobem na nawiązywanie relacji

Tworzysz bloga nie dla siebie, lecz dla innych, dla swoich czytelników. Udzielasz czytelnikom cennych porad, wskazówek i informacji. Ponadto odpisujesz na komentarze, które pojawiają się pod artykułem. W ten sposób budujesz więź między Tobą (Twoją marką), a potencjalnymi klientami.

Aby blog firmowy dobrze sprawdzał się przy nawiązywaniu relacji miej na uwadze kilka punktów:

  • Twórz treść dla czytelników
  • Bądź szczery
  • Bądź profesjonalny
  • Doceniaj czytelników
  • Zawsze odpowiadaj na komentarze

W ten sposób zbudujesz trwałe relacje za pomocą bloga firmowego

Blog przynosi zawsze długotrwałe efekty. To jest niewątpliwie jeden z największych atutów prowadzenia bloga firmowego. W tym przypadku również on przynosi długotrwały efekt, bo relację zbudowane za pomocą bloga firmowego będą trwałe. To zaowocuje wielokrotnie w przyszłości np podczas gdy będziesz promować swoje kolejne produkty.

Zyskaj odwiedziny z Google

Nie jest tajemnicą, że blog jest przyjazny dla algorytmów Google. Tak naprawdę nikt w 100% nie wie jak działają algorytmy Google, ale da się odczuć, że dobre treści na blogu są doceniane przez wyszukiwarkę. Wystarczy, że wpiszesz dowolne zapytanie w wyszukiwarce Google np “blog firmowy”, a zobaczysz, że większość topowych wyników to treści z różnych blogów. Jak w tym momencie sprawdziłem co pokazało się, w wynikach wyszukiwania, to cała pierwsza strona (nie licząc reklamy), czyli 10 pierwszych wyników to są artykuły z różnych blogów.

Jak zyskać odwiedziny z Google na swoim blogu firmowym?

Przede wszystkim publikuj dużo treści na blogu jak najlepszej jakości. Ważna jest regularność publikowanych artykułów, szczególnie gdy to jest nowy blog. Pamiętaj też aby wybrać słowa kluczowe, które będą wpisywane przez Twoich potencjalnych odbiorców. Jak wiesz już czego mogą wyszukiwać Twoi potencjalni klienci w Google, to optymalizuj artykuły pod SEO. SEO na bloguSpokojnie SEO to nie jest czarna magia, tak naprawdę to jest proste, wystarczy znać kilka zasad. Dodatkowo możesz zainstalować aplikację do bloga taką jak Yoast SEO, która będzie Ci bardzo pomocna w optymalizacji treści. Ponadto ważne jest aby do swojego bloga pozyskiwać systematycznie linki zwrotne (backlinki). Dużo więcej na temat promowania bloga i zdobywania czytelników napisałem w poradniku, który możesz pobrać tutaj bezpłatnie. Z tego poradnika dowiesz się jak to wszystko dobrze poustawiać, więc nie będę się tutaj o tym rozpisywał. Po prostu kliknij tutaj i pobierz za darmo poradnik.

Poprawienie pozycji i zyskanie odwiedzin w Google to dla niektórych najważniejszy powód aby prowadzić blog firmowy. Przecież każdy nowy artykuł, to kolejna zaindeksowana strona, która będzie dla Ciebie pracować.

Osoby, które szukają rozwiązań na swoje problemy wpisując zapytanie w Google i znajdą Twojego bloga, mogą stać się Twoimi klientami. Dobrze będzie jeśli na Twojej stronie uzyskają rozwiązanie na wyzwanie, z którym aktualnie się zmagają. Załóżmy, że ktoś szuka w Google sposobu na to jak zadbać o wygląd bloga. W ten sposób trafi na moją stronę, po czym przeczyta artykuł, który będzie dla niego pomocny. Jak myślisz, czy jest szansa, że będzie zainteresowany również innymi artykułami lub poradnikami, które znajdują się na stronie? Szansa jest, w ten sposób ja zyskuje potencjalnego klienta.

Blog firmowy daje kolejne możliwości promocji

Większość przedsiębiorców korzystających z reklamy na Facebooku czy w Google promuje od razu stronę z ofertą swojego produktu. Większość osób, które wejdą na taką stronę właśnie z płatnej reklamy nie wykona żadnej akcji i po prostu wyjdzie z niej. Tak naprawdę może 1% lub nawet 0,5% osób, które odwiedzą stronę z ofertą z płatnej reklamy dokona zakupu. Tak wiem, można wyśróbować nieco lepszy wynik. Są strony z ofertą, które wyglądają jak artykuł z bloga. To jest jedna z metod, którą stosują specjaliści od marketingu na zwiększenie skuteczności sprzedaży.

Ty już wiesz, że za pomocą bloga możesz budować listę mailingowa. Wiesz, że blog firmowy służy też do nawiązywania długotrwałych relacji. Dlatego zdecydowanie można posłużyć się reklamą, aby promować konkretne artykuły z bloga. Czy to jest opłacalne? Zdradzę Ci sekret, że obecnie taka forma marketingu jest najczęściej stosowana przez dobrych marketingowców. Naturalnie ważna jest przy tym strategia i dobry plan, wówczas taka reklama przyniesie Tobie pożądany efekt.

Blog firmowy to idealny sposób na promowanie produktu

Nic nie stoi na przeszkodzie aby kompleksowo omówić i zaprezentować swoją ofertę. Blog firmowy nadaje się do tego wręcz idealnie. Załóżmy, że prowadzisz w internecie sklep z zabawkami dla dzieci. Dlaczego by nie napisać na blogu artykułu na temat każdego produktu, który znajduje się w Twoim sklepie? W takim artykule wstaw oczywiście link do oferty produktu. Co dzięki temu zyskasz? Wzmocnisz pozycję w Google swojego sklepu, zyskasz więcej klientów, Twoje zyski wzrosną.

Własne miejsce reklamowe

Po co płacić komuś za reklamę jak można samemu stworzyć odpowiednie ku temu warunki aby móc reklamować produkty? Doprowadź do tego, aby Twój blog zyskał jak najwięcej czytelników. Mając 10 tys unikalnych użytkowników na blogu miesięcznie, masz tak naprawdę 10 tys potencjalnych klientów w swoim zasięgu. Umieszczając reklamę swoich produktów na blogu, masz szansę zdobyć klientów na swoje produkty. Blog firmowy staje się wówczas Twoim prywatnym miejscem reklamowym.

W jaki sposób można reklamować swoje produkty na blogu? Przede wszystkim za pomocą artykułów, w których opiszesz produkt. W ten sposób wykorzystujesz jadą z najskuteczniejszych strategii marketingowych czyli z content marketingu. Ponadto możesz wstawić banery na swoim blogu, czy też umieścić link do sklepu czy oferty w menu na blogu.

Jest wielu blogerów, którzy sprzedają swoje produkty np książki, kursy internetowe, ubrania, czy inne produkty. Pisząc bloga, z każdym napisanym artykułem zdobywasz coraz więcej czytelników. Zwiększasz tym sposób swój zasięg, Twoja publiczność rośnie. Jeśli Twój blog będzie wystarczająco popularny, to promując na nim swój produkt zarobisz pieniądze

Inne możliwości zarabiania na blogu

Prowadząc bloga nie musisz ograniczać się do sprzedaży własnych produktów. Jest kilka możliwości na to aby zarabiać na blogu. Nawet gdy to jest blog firmowy, to nic przecież nie stoi ku temu na przeszkodzie prawda? Najpopularniejsze sposoby zarabiania na blogu to:

  • Post na blogu z wynagrodzeniem
  • Post na blogu w rozliczeniu barterowym
  • Posty w mediach społecznościowych
  • Linki afiliacyjne
  • Banery reklamowe
  • Zarabianie na wiedzy, usługach eksperckich związanych z blogiem
  • Zarabianie na produktach związanych z blogiem (książki, odzież, kosmetyki, szablony, aplikacje, gadżety, inne)
  • Inne możliwości
%
%
%
%
%
%
%
%

Może to stanowić doskonały sposób dywersyfikacji źródeł dochodu dla przedsiębiorcy.

Blogowanie przynosi długotrwałe efekty

Jak widzisz jest wiele argumentów, które przemawiają za tym, aby prowadzić blog firmowy. Pamiętać musisz jednak o jednym, jak stworzysz nowego bloga to efekty nie pojawią się błyskawicznie. Uzbrój się w cierpliwość, efekty przyjdą z czasem. Po jakimś czasie dostrzeżesz, że najlepsze efekty przynosić Ci będą nie najnowsze, publikowane przez Ciebie artykuły, lecz te opublikowane już wcześniej.

To mi się w blogu najbardziej podoba, że praca którą wkładasz w pisanie artykułów, będzie owocować jeszcze przez długi czas. Artykuły opublikowane wcześniej mogą nawet polepszyć pozycję w wyszukiwarce. W ten sposób każdy napisany przez Ciebie artykuł przyciąga ruch z Google. Nawet jeśli po kilku latach nieco zwolnisz, będziesz publikować dużo mniej artykułów, to Twój blog nie zwolni i nadal będzie zdobywał czytelników. Dlatego blog ma zdecydowaną przewagę nad reklamą płatną np Facebooku czy Google. Reklama przynosi efekt, gdy jest aktywna. Blog przynosi efekt cały czas. Więc pomimo, że na efekty trzeba poczekać dłużej, to uważam, że warto, bo będą one długotrwałe.

Na co więc czekasz? Tu trzeba działać, bo blog firmowy sam się nie zrobi.

2 komentarze

  1. W trakcie czytania informacji o blogu firmowym, wszystko wydaje się oczywiste i “dziecinnie łatwe”. Łatwość z jaką ukazujesz kolejne kulisy bloga jest godna podziwu. Moment prawdy u mnie nastąpi, gdy ja zacznę przelewać na papier (notatnik) to co głowa wymyśli. Ta sama głowa która będzie największym krytykiem tego co wymyśliła.
    Marcin jesteś super
    pozdrawiam
    Henryk

    Henryk
    1. Dziękuje Henryk za komentarz i bardzo miłe słowa 🙂
      Takie komentarze sprawiają, że chce się publikować jeszcze więcej wartościowej treści.
      Tak więc biorę się do pracy i już niebawem ukarze się jeszcze więcej porad dotyczących blogowania.
      Pozdrawiam,
      Marcin Gurtowski

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *