Prowadzenie bloga to długotrwały i ciągły proces

Około 8 lat temu, gdy zacząłem swoje działanie w internecie nie rozpocząłem od założenia bloga. Każdego dnia ochoczo zdobywałem kolejne dawki wartościowej wiedzy, a następnie niestrudzenie wdrażałem wszystko czego się dowiedziałem w życie. Wciąż powtarzało się jedno, aby założyć i prowadzić bloga. Wtedy nie wiedziałem jeszcze, że istnieje WordPress i założyłem bloga na Bloggerze. Dopiero po jakimś czasie zacząłem prowadzić bloga na WordPressie wykupując swoją domenę.

Zawsze gdy rozmawiam ze swoimi klientami mówię, że prowadzenie bloga to czynność długodystansowa i ciągła. Oznacza to, że nie wystarczy postawić stronę, napisać kilka rzeczy i zapomnieć. Na tym nie polega blogowanie. Zatem odpowiadając na pytanie jak prowadzić bloga miejmy jasność, że w sposób ciągły i długoterminowy. To jest to od czego należy zacząć. Praktycznie każdego dnia warto wykonywać pracę dotyczącą własnego bloga, i tak dzień po dniu, tydzień po tygodniu, miesiąc po miesiącu. Blogowanie to proces, który w zasadzie nigdy się nie kończy i to jest w tym najlepsze.

Na jaki temat prowadzić bloga?

Temat bloga to pierwsza rzecz, z którą przychodzi się zmierzyć wszystkim osobom, które chcą prowadzić bloga. Wbrew pozorom nie jest to takie proste. Sam na początku nie wiedziałem o czym konkretnie prowadzić bloga. Współpracowałem wcześniej w marketingu sieciowym więc ruszyłem temat, który był mi dość bliski. Oczywiście nie pisałem artykułów na temat produktów, planu wynagrodzeń, czy firmy, z którą współpracowałem. Pisałem na temat mentalności bo uważałem to za kluczową rzecz. Dziś prowadzę bloga związanego z marketingiem internetowym bo to mnie pasjonuje. Mam wieloletnie doświadczenie, którym chcę się dzielić i tym samym pomagać innym.

Często popełniane błędy przy wyborze tematu bloga

Z racji tego, że sam współpracuje w marketingu sieciowym to najczęściej przyciągam osoby, których też interesuje marketing sieciowy. Wielu z nich chce pracować przy pomocy internetu. Więc zakładają i zaczynają prowadzić bloga. I tutaj zauważyłem często powtarzający się schemat. Te osoby zaczynają prowadzić bloga na temat produktów lub firmy z którą współpracują. Pół biedy jeśli zaczną prowadzić bloga na temat marketingu sieciowego. Chociaż też to nie jest najlepszy pomysł, bo takich tworów jest cała masa. Nie twierdzę, że nie można się wyróżnić i zdobyć w ten sposób grono czytelników, bo można. Jednak większość takich blogów jest klepana w ten sam sposób, na jedno kopyto.

Dlaczego uważam, że prowadzenie bloga na temat produktu lub firmy, z którą się współpracuje to nie najlepszy pomysł? Czy należy to ukrywać i tego się wstydzić? Oczywiście, że nie i to nie jest powodem dlaczego to nie jest trafiony pomysł. W zasadzie odpowiedź jest prosta. Firma z którą współpracujesz nie jest Twoja i prawdopodobnie nigdy Twoja nie będzie. Po co więc prowadzić bloga firmowego dla tej firmy? Za pomocą bloga masz zdobywać kontakty i budować swój wizerunek. Ludzie przyłączają się do działania nie ze względu na produkt, ale ze względu na człowieka.

Jak Prowadzić BlogaKolejnym błędem przy prowadzeniu bloga jest wybranie tematu, tylko ze względu na jego popularność i z przekonania, że są w nim pieniądze. Owszem jest to kuszące nie powiem. Weźmy taki zdrowy tryb życia. To jest bardzo szeroki temat. Jest już popularny, ale jego popularność w ciągu następnych kilku-kilkunastu lat mocno wzrośnie. Czy są w nim pieniądze? O tak! To zdecydowanie bilionowa branża. Jest wiele nisz, na które mógłbym zacząć prowadzić bloga. Wymienię zaledwie kilka, które na szybko przychodzą mi do głowy: odchudzanie, zdrowe odżywianie, suplementacja, aktywność fizyczna, konkretny sport, sprzęt sportowy, treningi itd. Wszystkie te tematy na bloga są rewelacyjne. Są popularne, będą jeszcze bardziej popularne i można na nich wiele zarobić. Takich rynków jest więcej, w dalszej części artykułu przedstawię Ci więcej propozycji. Prowadzenie bloga w temacie, który jest popularny i w którym są pieniądze nie jest złym pomysłem dopóki ten temat jest dla Ciebie. Jeśli on Cię pasjonuje, znasz się na nim to wszystko dobrze. Natomiast jeśli chcesz się go podjąć bo wiesz, że można na nim zarobić to już gorzej. Dlaczego? Bo będziesz prowadzić bloga na siłę. To grozi szybkim wypaleniem się. Twoje artykuły mogą nie być tak wartościowe jak artykuły kogoś, kto się tym naprawdę pasjonuje. Mógłbym tak wymieniać i wymieniać. Miałem pomysł aby zacząć prowadzić bloga na temat sportu, odżywiania i suplementów. Wykupiłem domenę, zainstalowałem WordPress i na tym się zakończyło. Co prawda tematy, które chciałem poruszyć są mi dość bliskie, ale i tak czegoś zabrakło i tak naprawdę nie zacząłem nigdy prowadzić bloga w tym temacie.

Lepszym rozwiązaniem jest po prostu znaleźć swoją niszę i w tym temacie prowadzić bloga. Pod warunkiem, że nie jest to zbyt wąski rynek. To jest kolejny błąd, który jest często widziany przy próbie prowadzenia bloga. Oczywiście dobrze jest się specjalizować. Weźmy dla przykładu medycynę. Może być lekarz ogólny, taki pierwszego kontaktu. Natomiast więcej zarabia lekarz ze specjalizacją np. Kardiolog. Można iść krok dalej w tym przypadku węższa specjalizacja – kardiochirurg. On pewnie zarabia nieco więcej. Szukanie swojej specjalizacji jest dobrym rozwiązaniem o ile nie zapędzimy siebie w kozi róg. A może tak być, gdy okaże się, że rynek na którym chcesz prowadzić bloga jest zbyt mały. Często ten błąd popełniają ludzie, którzy idą na studia. Idą do szkół wyższych aby zdobyć wyższe wykształcenie, ale wybierają kierunki, na które nie ma zapotrzebowania. Nie popełniaj tego błędu, znajdź swoją specjalizację, ale upewnij się, że nie jest to zbyt wąski rynek.

Są 3 główne nisze na prowadzenie bloga

Wspomniałem wcześniej, że nie ma co na siłę wybierać temat na prowadzenie bloga tylko ze względu na jego popularność. Natomiast warto znać tematy, które się sprawdzają, na które jest zapotrzebowanie. Być może odnajdziesz się w jednym z tych trzech rynków i znajdziesz w nim swoją specjalizację. W rezultacie zaczniesz prowadzić bloga, który będzie jednym z najpopularniejszych w tej niszy. Tego Ci oczywiście życzę. Przyjrzyj się zatem tym trzem głównym rynkom.

Zdrowie

No właśnie, zdrowia nie mogło tu zabraknąć. Ten rynek można rozbić na mniejsze segmenty, którymi będą:

  • diety i przepisy
  • suplementy i witaminy
  • fitness i treningi
  • kulturystyka
  • poprawa kondycji
  • aktywność fizyczna
  • sprzęt sportowy
  • określony sport
  • problemy ze zdrowiem

Relacje

Tak to niewątpliwie ogromny rynek, który możemy podzielić na:

  • związki
  • małżeństwo i konflikty
  • macierzyństwo
  • rozwody
  • seksualność
  • pewność siebie i mowa ciała
  • NLP

Pieniądze i biznes

To jest to co tygryski, a konkretnie ja lubię najbardziej. Przyjrzyj się z jakich tematów składa się ten rynek:

  • zarabianie w internecie
  • marketing internetowy
  • rozwój biznesu
  • oszczędzanie
  • inwestowanie
  • forex
  • nieruchomości
  • dług
  • zarządzanie czasem
  • rozwój kariery i poszukiwanie pracy
  • rozwój osobisty

Temat na bloga jest w Tobie

Jeśli prowadzisz bloga i temat znalazł się wśród wymienionych wyżej to świetnie. Jeśli nie ma go tam, to nie szkodzi, bo jest wiele innych nisz, które się sprawdzą, a których tu nie wymieniłem. Natomiast jeśli dopiero szukasz pomysł na to w jakim temacie prowadzić bloga, to zaraz dostaniesz garść wskazówek, które Ci dadzą konkretną odpowiedź.

Najprościej byłoby powiedzieć, że temat na bloga jest w Tobie. Prowadź bloga na temat, który Ciebie pasjonuje, na którym się znasz. Tak to niewątpliwie dobre rady, które najczęściej można usłyszeć od osób, które prowadzą z powodzeniem swoje blogi. Ja dam Ci konkretne rozwiązanie, dzięki któremu odnajdziesz swoją idealną niszę. To już za chwilę, ale zanim do tego przejdziemy zdradzę Ci jedną ważną ciekawostkę. Temat może ulec zmianie. Może on ewoluować wraz z Tobą, Twoimi zainteresowaniami, Twoją pasją i Twoim stopniem rozwoju. To oznacza, że jeśli zaczniesz prowadzić bloga w jednym temacie, to nie musisz na siłę się jego trzymać. Może się tak zdarzyć i zdarza się często, że bloger po kilku miesiącach czy latach prowadzi bloga na zupełnie inny temat niż ten, z którym zaczynał. Jeśli czujesz, że potrzebujesz zmiany, to się nie krępuj, tylko zrób to.

Zanim wybierzesz temat i zaczniesz prowadzić bloga warto zadać sobie kilka kluczowych pytań. Odpowiedzi jakich na nie udzielisz będą jasną wskazówką dla Ciebie. Dostaniesz odpowiedź w jakich tematach sprawdzisz się prowadząc bloga. Oto pytania, które warto sobie zadać:

Co Ciebie interesuje?

Do czego masz talent?

W czym jesteś lepszy od innych?

O czym możesz gadać godzinami?

Jeśli coś Cię interesuje lub nawet pasjonuje to świetnie, bo pisanie bloga na taki temat będzie dla Ciebie przyjemnością. Może masz do czegoś talent, np do gotowania, albo projektowania ubrań? Może jesteś w czymś lepszy od innych? Jeśli czymś się zajmujesz np. programowaniem, to zdobywasz na ten temat doświadczenie i wiedzę. Automatycznie w tym konkretnym temacie masz wiedzę i umiejętności wyższe od większości ludzi. Jasne, że mogą być lepsi od Ciebie, ale to nie szkodzi. Najważniejsze, że większość osób, które chcą się tego nauczyć chętnie skorzystają z Twojej pomocy, którą możesz służyć na swoim blogu. I ostatnie pytanie, które szczególnie mi się podoba. Czy znasz osoby, które mogą godzinami mówić na jakiś temat? Oj tak te osoby z powodzeniem mogłyby prowadzić bloga na ten właśnie temat. Teraz pomyśl na jaki temat ty sam możesz gadać godzinami?

Znajdź swój złoty środek

Jedno z ćwiczeń jakie zadaje swoim klientom jest “zabawa” z kółkami. To jest bardzo proste zadanie, ale niesamowicie skuteczne. Narysuj trzy okręgi łączące się ze sobą w centralnym punkcie, tak jak na obrazku powyżej.

W lewym górnym okręgu wypisz wszystko co lubisz. Potraktuj to ćwiczenie jak burze mózgu czyli wpisuj wszystko co Ci tylko przyjdzie do głowy i nie przejmuj się, czy to dobra odpowiedź. W prawym górnym okręgu wypisz wszystko w czym jesteś dobry, czyli to na czym się znasz w mniejszym lub większym stopniu. Jak już wykonasz tą część zadania to znajdź elementy wspólne z lewego i prawego koła. Teraz czas przejść do trudniejszej części zadania. W dolnym okręgu wypisz za co klienci mogą zapłacić Ci w tych wspólnych tematach, które znalazły się zarówno w lewym jak i w prawym górnym okręgu.

Zademonstruje Ci to na swoim przykładzie. Jednym z tematów, które lubię to sport, a precyzyjniej to kulturystyka. Znam się na nim, bo zacząłem trenować już w wieku 13 lat pod okiem profesjonalnego trenera. Przez wiele lat kiedy trenowałem zdobyłem dużo wiedzy i doświadczenia w tym temacie. Tutaj mógłbym zarabiać prowadząc np własną siłownię lub klub fitness. Mógłbym być też zarabiać jako trener personalny. Innymi sposobami byłaby sprzedaż planów treningowych, indywidualne konsultacje, sprzedaż suplementów itd. Teraz Twoja kolej. Do dzieła, opowiedz jak Ci poszło.

3 ważne czynnik przy wyborze tematu dla swojego bloga

Zadanie wykonane? Świetnie, to czas przyjrzeć się swojemu wyborowi przez pryzmat 3 czynników, które będą decydować o jego potencjale.

Wielkość rynku, to ona przekłada się bezpośrednio na przyszły zarobki w tej branży. To jest w zasadzie proste i zarazem logiczne. Im większy rynek, tym większy potencjał przyszłego zarobku. Kiedyś wyczytałem w książce, że pieniądze biorą się ze służenia i udzielaniu pomocy innym ludziom. Im większej ilości ludziom możesz pomóc, tym więcej pieniędzy możesz zarobić. Np rynek diet i odchudzania jest ogromny. Tutaj możesz pomóc wielu osobom, a to przełoży się na Twój przyszły zarobek.

Desperacja, to czynnik, który ma wpływ na szybkość podejmowania decyzji. Są rynki gdzie klienci podejmują decyzje zakupowe szybko, impulsywnie. Czynnik ten ma wpływ na to jak długo potrwa zanim czytelnik stanie się Twoim klientem. Jeśli działasz na rynku inwestycji w nieruchomości to poziom desperacji tego rynku z całą pewnością jest dużo mniejszy niż w przypadku rynku kariery i poszukiwania pracy.

Zamożność rynku to czynnik, który ma decydujący wpływ na potencjał. Weźmy te same rynki co w akapicie wyżej. Zamożność rynku inwestycji w nieruchomości jest zdecydowanie większa niż rynku kariery i poszukiwania pracy. Jasne więc jest, że potencjał rynku zamożniejszego jest większy, bo jeden klient może przynieść Ci większy zarobek niż kilkudziesięciu klientów z branży mniej zamożnej. Oczywiście wielkość rynku czy desperacja mogą zrekompensować mniejszą zamożność tego właśnie rynku.

Pisanie artykułów na bloga

Tak jak na samym początku zaznaczyłem prowadzenie bloga to proces ciągły. A składa się na niego przede wszystkim pisanie artykułów. I tutaj wiele osób, którzy już mają przygotowaną całą infrastrukturę blogową przygotowaną stają pod ścianą. O czym pisać na blogu? Jak pisać artykuły na bloga? I z jaką częstotliwością publikować artykuły? Czyli kolejne elementy, które składają się na prowadzenie bloga.

Nie ma co narzucać sposobu pisania artykułów. Z reguły piszę artykuły zwracając się w sposób bezpośredni do czytelnika, tak abyś czuł, że to co czytasz jest kierowane wprost do Ciebie. Nie używam języka, którym nie posługuję się na codzień. Swoje myśli przekazuje w sposób naturalny, bez udawania, koloryzowania czy grania kogoś innego. Zawsze stawiam na jakość. Chcę zawsze jak najrzetelniej przedstawić temat, który podjąłem w artykule. Dlatego często moje artykuły są długie i wyczerpujące. Ale nie są długie, bo sztucznie przeciągam temat. To jest mój styl, który mi odpowiada, a jaki jest Twój?

Ważne jest oczywiście, aby regularnie prowadzić bloga. Czytelnicy, którzy nie otrzymują regularnie wartościowej treści odejdą od Ciebie. Regularność tutaj jest niezwykle ważna. Podczas konsultacji ze swoimi klientami kładę bardzo duży nacisk na ten element. Mówię im wprost i teraz napisze do Ciebie: Jeśli dopiero rozpoczynasz prowadzić bloga to czeka Ciebie ogrom pracy. Twoim zadaniem będzie pisać jak najlepszej jakości artykuły często i regularnie. Często czyli przynajmniej 2-3 artykuły tygodniowo. Idealnie byłoby opublikować artykuł każdego kolejnego dnia. Jednak wiem jaki to wysiłek napisać wysokiej jakości artykuł. Więc dobrym rozwiązaniem będzie publikować 2-3 artykuły tygodniowo. Rób to regularnie, czyli miesiąc po miesiącu, rok po roku. Po jakimś czasie można nieco zwolnić, ale to zupełnie inny temat. Natomiast jeśli zaczynasz prowadzić bloga, to ten element będzie kluczowy. Nie skupiaj się na statystykach przez najbliższe kilka miesięcy, po prostu rób swoje to co założyłeś.

O czym pisać na blogu?

Ogólny temat na jaki chcesz prowadzić bloga lub już go prowadzisz to już mamy za sobą. Pora na pomysły na artykuły. Co zrobić aby zawsze mieć pomysł na napisanie artykułu? To jest w zasadzie proste. Sam korzystam z kilku rzeczy, które się u mnie sprawdzają, więc jestem pewien, że dla Ciebie też się sprawdzi.

Po pierwsze zrób burzę mózgu, nawet samemu. Mam swój specjalny, magiczny notatnik, w którym zapisuje tematy do przyszłych artykułów. Na początku sporządź listę przynajmniej dwudziestu tematów. Jeśli czujesz się na siłach to możesz wytężyć się nieco bardziej i stworzyć listę 50 tematów.

Lista tematów na przyszłe artykuły nigdy nie jest zamknięta. Warto mieć zawsze pod ręką taki notatnik, bo inspiracja może pojawić się w każdej chwili. Pomysły na artykuł przychodzą do mnie podczas czytania książek, oglądania filmów, przeglądania internetu, czytania artykułów, obecności na szkoleniach. Z tych miejsc czerpie mnóstwo inspiracji. Gdybym tych pomysłów od razu nie dopisał do listy to najprawdopodobniej bym o nich zapomniał.

Inspiracją też są sami czytelnicy, którzy zadają pytania. Niektórzy zadają pytania w komentarzach, inni w wiadomości email, a jeszcze inni w wiadomości prywatnej np. Na messengerze. Jasne jest, że prawdopodobnie nie tylko tego czytelnika interesuje ten temat, ale pewnie innych też może on zainteresować. Dlatego dopisz ten temat do swojej listy. Ważna informacja, nie wszystkie tematy, które zapiszesz na swojej liście musisz wykorzystać.

7 komentarzy

    1. Taka lista jest jednym z elementów zarządzania blogiem. Działanie na blogu również należy zaplanować. Warto wiedzieć co chcesz dzięki niemu osiągnąć, w jakim kierunku będzie blog się rozwijał, ile chcesz mieć unikalnych użytkowników miesięcznie i kiedy. Mając konkretny plan działania wiesz każdego dnia co robić na blogu aby go zrealizować 🙂

  1. Drogi Panie Marcinie,
    To świetna porada pt. “…jak zacząć”. Zawsze w dorosłym życiu pisałem, ale dopiero powstanie internetu pokazało mi możliwości (widze przecież, że ten świat aż kipi od treścvi na każdy temat), a zarazem osobiste (pokoleniowe?) bariery by wyjść poza maile i cudze portale. czytając Pański tekst wierzę, że aby zaistnieć niejako osobiście wystarczy spróbować – w jednym lub kilku nurtujących mnie od kilkudziesięciu i kilkunatu lat tematach. Rozrzut mam niezły, więc wybiorę jedną tematyke z jakimiś rekursami do innych. Ten niezły rozrzut to zainteresowanie poparte pracą w obszarach od filozofii i metodologii historii, poprzez analitykę geopolityczno-strategiczną, aż po (ostatnie 20 lat) nowoczesny retail i komunikację wokół niego. Tak czy inaczej skorzystam z tej porady, a szczególnie z “algorytmu trzech kółek” (niezłe sformułowanie – nieskromnie zauważę). Pomyślę też, by nie ulec pokusie grafomaństwa, które prędzej czy później doprowadziłoby do klinicznie definiowalnej grafomanii sieciowej. Wie Pan, Panie Marcinie, jak zachęcić i ośmielić – to duża umiejętność, Dziękując więc gratuluję. Prosze mi wierzyć – nie popuszczę tym razem i zrobię sobie bloga!
    pzdr Andrzej Faliński (maf)

    Andrzej Faliński (maf)
    1. Dziękuje za komentarz i za miłe słowa.
      Jest mi niezmiernie miło, że moją pracą mogę motywować i inspirować, a także zachęcać i ośmielać do działania. Bardzo mocno będę trzymać kciuki za powodzenie i mam nadzieje, że blog powstanie, a w nim ogrom wartościowej treści. zawsze służymy wraz z żoną pomocą. Jeśli pojawią się jakiekolwiek wyzwania z tworzeniem bloga, czy inne to jesteśmy do dyspozycji i można się do nas śmiało odezwać.
      Czekamy też niecierpliwie na informację o nowo powstałym blogu.
      Pozdrawiamy również.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *