Mistrzowskie Wystąpienia Publiczne

Chciałbyś być Mistrzem Wystąpień Publicznych? Możesz nim być ! Nawet jeśli jeszcze nigdy tego nie robiłeś.

Za pomocą tych kilku wskazówek oraz ćwiczenia swoich wypowiedzi możesz sprawić, że Twoje wystąpienia publiczne nigdy nie będą nudne i na długo zapadną w pamięć uczestników spotkań biznesowych i konferencji. Nawet jeśli w tej chwili nie zamierzasz udzielać wykładów, gdyż nie jesteś na odpowiednim stanowisku ani też osobą wielkiego autorytetu to przecież możesz zostać do takiej wypowiedzi zmuszony. Każdy kto wchodzi na drogę rozwoju osobistego pnie się po szczebelkach aż na samą górę – już po drodze może mieć potrzebę zajęcia stanowiska w jakiejś sprawie bądź możesz zostać do tego nakłoniony. 

I co wtedy zrobisz? 

No właśnie, lepiej być przygotowanym na taką ewentualność…

Po pierwsze – Początek Twojej wypowiedzi ma ogromny wpływ na to jak całe Twoje wystąpienie zostanie odebrane przez słuchaczy. Przede wszystkim więc nawet jeśli z nienacka ktoś postawił Cię w tej niezręcznej dla Ciebie sytuacji to : 

Unikaj wymówek

Staraj się unikać takich frazesów jak: 

  • ,,Trudno mi zacząć.”
  • ,,Nie jestem przygotowany”.
  • ,,Nie wiem co powiedzieć.”
  • ,,Nie jestem dobrym mówcą.”
  • ,,Właściwie to wszystko już powiedziano.”
  • ,,Nie jestem dziś w formie.” 
  • ,,Nie wiem, czy jestem godzien .”

i potem na domiar złego dodajesz … ,,Ale spróbuję”.

 

Nigdy Twoje usprawiedliwienia, problemy i wymówki nie będą dobrze odebrane przez słuchaczy. Dla nikogo mianowicie nie są one interesujące. Zamiast tego – Zastanów się , jaki charakter ma mieć Twoje wystąpienie (argumentacyjny, informacyjny, czy też okolicznościowy) i z uśmiechem na ustach i wielką energią – podziękuj za możliwość wypowiedzenia się ,,W tak zacnym gronie” i po prostu mów. 

Każdy głos w dyskusji bądź rozmowie jest niewielkim zaimprowizowanym przemówieniem. Aby nie czuć się bezsilnym w sytuacji konieczności improwizowania trzeba przygotować sobie pewien schemat ,,dobrej wypowiedzi”, którą właśnie chcę Ci przedstawić. 

Od czasu kiedy zaczęłam swoją przygodę z Marketingiem Sieciowym zdałam sobie sprawę, że to dla ludzi dość powszechny problem. Na początku kiedy jeszcze sama byłam świeżynką ciągle zadawałam pytania typu: Jak zachęcić kogoś do tego, by mnie wysłuchał? 

Jak rozpocząć rozmowę z kimś kogo nigdy na oczy nie widziałam? (Rozmowa z tzw. zimnym kontaktem).

Jak to zrobić, by powiedzieć wszystko co ma się do powiedzenia i jednocześnie nie zagadać kogoś na śmierć? – To był niegdyś mój najczęstszy błąd. Za dużo mówiłam – za mało słuchałam. 

Kiedy natomiast już potrafiłam prowadzić świetne i skuteczne rozmowy sama zostałam zasypywana pytaniami od osób, które wprowadzałam do swojego biznesu. Znasz to? 

Zdałam sobie sprawę, że umiejętność wypowiadania się – jest kluczem do sukcesu zarówno w Marketingu Internetowym jak i Marketingu Sieciowym ale również w każdym aspekcie naszego życia. Dlatego opracowałam sobie schemat wypowiedzi . 

Każde przemówienie musi mieć swój schemat.

Czytelny schemat wystąpień jest jednym z kluczowych czynników zapewniających jego powodzenie. Pomaga uporządkować myśli słuchaczowi oraz zapewnia logiczne rozumowanie. Podział przemówień jest taki sam jak podział rozprawek, opowiadań , których uczyliśmy się już w podstawówce, czyli zawiera trzy części:

 

– wstęp

– rozwinięcie

– zakończenie

Stary podział ale ciągle na czasie i sprawdza się również  w wystąpieniach publicznych. Omówmy najpierw część pierwszą, czyli : 

Wstęp

Pierwsza część naszego wykładu zawsze ma na celu przyciągnąć uwagę słuchaczy. Wstęp powinien prowadzić do podstawowego tematu wystąpienia bez przedwczesnego przedstawiania jego treści. Bardzo dobrym wstępem będzie podział na trzy elementy: 

  • powitanie słuchaczy
  • oryginalne zdanie rozpoczynające
  • tematyczne wprowadzenie do części głównej

Zawsze zaczynaj od powitania swoich słuchaczy. To oraz sposób zwrócenia się do nich , są Twoją pierwszą szansą na nawiązanie niezbędnego z nimi kontaktu.

Przełam niewidzialną barierę pomiędzy Tobą a słuchaczami. Często wystarczy zwykłe ,,Szanowni Państwo”. To zawsze poprawna ale niestety mniej skuteczna, bo bezosobowa forma. Jednakże lepiej zacząć przywitanie w ten sposób niż pominąć przywitanie i lecieć dalej ze swoją wypowiedzią.To niegrzeczne i nieprofesjonalne. Słuchacze mocniej odbiorą Twoje przywitanie , jeśli odniesiesz się wyraźnie do nich.

        Przykłady : 

  • ,,Drodzy Partnerzy”
  • ,,Drodzy współpracownicy”
  • ,,Drogie koleżanki, drodzy koledzy”
  • Droga młoda paro, drodzy goście”
  • ,,Drodzy słuchacze”
  • ,,Drodzy współmieszkańcy”

Jeśli wśród obecnych będą wyjątkowe osobistości warto to podkreślić i przywitać ich z osobna i podkreślić ich ważność np. ,,Szanowny Panie Prezydencie, Szanowni Państwo”

,,Szanowny Panie Burmistrzu, drodzy mieszkańcy gminy”.

Jednak nie przesadź z ilością – bo słuchacze zasną na samym wstępie. 

WAŻNE !!! 

Jeśli będziesz w swojej wypowiedzi wymieniał nazwiska, tytuły, nazwy miejscowości to koniecznie dowiedz się jak poprawnie je wymawiać! Warto mieć przy sobie kartkę, na której będziesz mieć zapisaną poprawną ich wymowę. 

Nieudany i nudny wstęp może doprowadzić do tego, że słuchacze wyłączą się i znudzeni albo zasną albo po prostu wyjdą. 

Wprowadzenie do tematu

Po powitaniu i wstępie powinieneś wprowadzić słuchaczy do głównego tematu wystąpienia. 

  • Wskaż cel wystąpienia
  • opisz zakres tematyczny
  • przedstaw podział części głównej
  • sformułuj tezy
  • wskaż dalsze działania po wystąpieniu

Zadaj sobie pytanie :

Jaki wstęp najbardziej przemówi do Twoich słuchaczy? Kim są? Co chcieliby usłyszeć?

Wiele jest nieudanych rozmów z jednego banalnego powodu : Mówca zamiast o słuchaczach – myśli o sobie. A niekoniecznie twoi odbiorcy mają takie same zainteresowania i oczekiwania co Ty. To uda się tylko wtedy, gdy zaoferujesz słuchaczom coś co ich zaciekawi, przemówi do nich, odniesie się do ich oczekiwań.

Jeśli już działasz w marketingu internetowym i posiadasz listę mailingową to zapewne ją stale ocieplasz, prawda? Jeśli nie to błąd! Bez tego lista mailingowa nie jest nic warta. Natomiast jeśli stale będziesz dopytywać o to czego od Ciebie oczekują? Co ich interesuje? Jakie są ich potrzeby? Czego brakuje im w życiu, pracy, w każdym dniu? Wtedy odniesiesz sukces. Dlaczego? Bo kiedy ogłosisz, że prowadzisz szkolenie na temat, który ich interesuje i uderzysz w ich potrzeby – będą od samego początku słuchali Cię z pełnym zaangażowaniem…. jak myślisz , dlaczego?

Ponieważ wtedy pokazujesz, że Ci na tym człowieku zależy i zdobywasz jego zaufanie. 

Przedstaw się

Nieodzowną częścią zdobywania zaufania swoich czytelników, czy słuchaczy jest mówienie o sobie. Powiedz im kim jesteś i dlaczego to właśnie Ty masz coś wartościowego do przekazania w danym temacie? Słuchacze chcę wiedzieć kto do nich przemawia. 

Zanim przejdziesz do części głównej swojej wypowiedzi nie popełniaj popularnego błędu. Tym błędem są wypowiedzi nie na temat, czyli ,,Zanim przejdę do wypowiedzi, chciałbym tylko nadmienić…”.

Takie rzeczy nie powinny mieć miejsca. 

Część główna - Rozwinięcie.

Główna część jak sama nazwa wskazuje poświęcona jest kluczowym kwestiom wystąpienia. Również dobrze jest ją podzielić sobie na części. Przy tym podziale nie powinieneś się ograniczać. Zdecydowanie łatwiej będzie Ci utrzymać uwagę słuchaczy, jeśli rozpoznają oni pewien porządek w twoich myślach oraz kiedy : 

Następujące po sobie wypowiedzi będą zbudowane tak, aby potęgować napięcie. 

Przykłady możliwych podziałów : 

  • wczoraj – dziś – jutro
  • sformułowanie celu – planowanie – realizacja – kontrola
  • od poszczególnych części składowych do całości 
  • od łatwego do trudnego
  • od szczegółu do ogółu
  • przyczyna – działanie – efekt
  • analiza : jest – powinno być
  • za – przeciw – konkluzja
  • problem – przyczyny – możliwości rozwiązania problemu 
  • od początku do dziś 

Podział ten zaczerpnęłam z książki ,,Mistrzowska retoryka” autorstwa W.Mentzel. 

Zakończenie

Wiesz, że zakończenie jest najważniejszym elementem każdego publicznego przemówienia? A dzieje się tak, dlatego że to co odbiorca usłyszy na koniec – zapamięta najdłużej. 

Jeśłi masz już tę świadomość , to pomyśl co to powinno być? 

Tak masz rację – zachęta, zawołanie, wezwanie do akcji. 

Zwykle wzywa się wszystkich do podjęcia wspólnego działania, np. wzniesienia toastu, wypełnienia ankiety, kliknięcia w link. 

  • W punktach omów przedstawione w całości kwestie.
  • Uzmysłów swoim słuchaczom jak wielką wartość im przekazałeś.
  • Daj im pewne kwestie do przemyślenia.
  • Opisz następne kroki
  • Powtórz lub potwierdź wstępną tezę.
  • Życz im czegoś na pożegnanie.
  • Sformułuj apel o podjęciu działania. 

Nie obawiaj się wystąpień publicznych. Jeśli już jesteś na drodze rozwoju osobistego to prędzej, czy później będziesz musiał podjąć się tego wyzwania. Ćwicz przed lustrem. Patrz jak wyglądasz. Zwróć uwaę na triki nerwowe swojego ciała i próbuj je minimalizować. Nagrywaj swój głos. Nagrywaj się często i słuchaj tych nagrań. Stale wykluczaj długie przerwy w wypowiedziach , każde yyy, hmmm itp. Kiedy już Twoje nagranie głosowe będzie dla Ciebie miłe dla ucha to uwierz mi, że będzie takie dla każdego, bo najbardziej krytycznym słuchaczem jesteś dla siebie Ty sam. 

Na zakończenie może nieco śmieszne i wydawałoby się absurdalne zdanie, które często pada z ust mojego męża: ,,Wszystko było trudne, zanim stało się łatwe. Proste? Proste! 

Powodzenia ! 

2 komentarze

    1. Zenonie bardzo się cieszymy, że blog, który nazywamy ,,Naszym Wspólnym Dzieckiem ” Ci się podoba.
      Każdego dnia mamy zamiar zapełniać go coraz to bardziej wartościowymi treściami.
      Naszym celem jest, by wielu ludzi uwierzyło w siebie, dało sobie szansę i spróbowało budować Swoją Markę!
      Każdy ma jakieś pasje, które można przerodzić w sposób zarabiania i tego życzymy wam i sobie samym.
      Nie ma nic bardziej satysfakcjonującego od sprzedaży swojej wiedzy.
      Fakt, że ktoś ją kupuje – jest wielką radością.
      Nie równa się z nim nawet uczucie towarzyszącej pierwszej wypłacie.
      Serdecznie pozdrawiamy i oczywiście zapraszamy częściej !

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *