Nisza rynkowa w przypadku bloga to nic innego jak wąska specjalizacja, którą zajmujesz się na swoim blogu. Można ją określić poprzez zdefiniowanie kategorii artykułów, które są publikowane na blogu. W tym właśnie miejscu wykłada się wiele osób, które chciałyby prowadzić swojego bloga, ale nie mają pomysłu na jaki temat? Jest na to praktyczne i skuteczne rozwiązanie. Wystarczy wykonać pewne ćwiczenie, a bez problemu odnajdziesz właściwą dla siebie specjalizację. Zanim przejdziemy do ćwiczenia, omówię jakie mogą być niszę rynkowe, a także jakie błędy popełniają blogerzy przy wyborze niszy i czego należy unikać?

Wybór tematu dla swojego bloga jest bardzo ważny i często nastręcza on dużego problemu początkującym osobom. Znalezienie odpowiedniej specjalizacji jest kluczowe. Dlaczego tak jest? Otóż kreując swoją markę poprzez bloga w wąskim rynku możesz bardzo szybko stać się ekspertem. Przy okazji działasz na obszarze, w którym jest dużo mniejsza konkurencja, bądź nie ma jej wcale. Za sprawą tego Twoje dochody mogą wzrosnąć. Weźmy przykład lekarzy. Podstawowym lekarzem jest lekarz pierwszego kontaktu, czyli internista. Szacuje się, że internistów w Polsce jest około 18 tys. Liczba ta spada, bo absolwenci uczelni medycznych wybierają lepiej płatne specjalizacje. Chirurgów ogólnych jest już dużo mniej, za to najczęściej zarabiają więcej. Kardiochirurgów jest jeszcze mniej, ale za to ich zarobki są zazwyczaj dużo wyższe. To jest przykład jaką korzyść może dać Tobie znalezienie odpowiedniego dla siebie tematu na bloga i specjalizacji. Jest więcej korzyści z kierowania swojego bloga na rynek niszowy:

  • Mniejszy budżet początkowy - w przypadku gdy będziesz chciał użyć płatnej promocji, to nie będziesz potrzebować tak dużych środków finansowych jak w przypadku większych rynków.
  • Dynamiczniejszy wzrost - daje szybsze możliwości rozwoju bloga i zdobycia czytelników.
  • Mniejsza konkurencja - logiczne jest, że im mniejsza jest Twoja konkurencja tym lepiej dla Ciebie.
  • Korzystnie wpływa na rozpoznawalność - Jest duża szansa, że staniesz się rozpoznawalny na swoim rynku. Moim celem jest aby być tak dobrym w tym co robię, abym w swojej branży nikomu nie musiał się przedstawiać.
  • Pierwsi rządzą - jeśli rynek jest mały, a Ty jesteś na nim pierwszy, to możesz go zdominować. W taki sposób niektóre marki od razu są skojarzeniem całej niszy.

Jak już się domyślasz znalezienie odpowiedniej dla siebie niszy jest bardzo ważne. Dzięki temu możesz zyskać przewagę. Po za tym źle dobrany temat bloga do swoich predyspozycji może spowodować, że po prostu ten blog Ci nie wypali. Ale spokojnie, bo jeśli wykonasz zadanie, które za chwilę Ci pokażę i unikniesz najczęstszych błędów, to będziesz na najlepszej drodze do sukcesu.

Dochodowe nisze rynkowe

Tak naprawdę są jedynie 3 główne nisze rynkowe, od których wszystko się zaczyna. Te 3 nisze dzielą się na mniejsze, a te mniejsze na jeszcze mniejsze. Od nich wszystko się zaczyna i w tych 3 głównych rynkach generowane są niemal wszystkie pieniądze. Ok nie trzymam Cię dłużej już w niepewności, tylko zdradzę Ci co to są za nisze. Są to pieniądze, zdrowie i relacje. Są one bardzo obszerne i od nich wychodzą mniejsze nisze, a te mniejsze zazwyczaj możemy podzielić na jeszcze mniejsze. Dla przykładu zarabianie przez internet, blogowanie, oszczędzanie pieniędzy, czy inwestycje na giełdzie znajdą się w tym samym worku, czyli w niszy pieniądze. Ale te nisze jeszcze są zbyt ogólne i można podzielić je na kolejne, np.: blogowanie, pomoc techniczną na blogu, promowanie i pozycjonowanie bloga, czy zarabianie na blogu. Jak już można się domyśleć:  ,,Im precyzyjniejsza specjalizacja – tym lepsze efekty można uzyskać.”

nisze rynkowe, o czym pisać bloga

Pieniądze dzielą się m.in. na:

    • Biznes – to bardzo rozległy temat. Znajdziemy tu małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. Zarządzanie firmą, zakładanie i rozwijanie firmy.
    • Marketing – również rozległy temat, znajdziemy tutaj strategie sprzedaży, organizowanie kampanii itp.
    • Zarabianie w internecie – jest ona bardzo ciekawa, daje mnóstwo możliwości. Znajduje się w niej dużo pieniędzy.
    • Kryptowaluty – nisza, która jest od niedawna, ale ma się całkiem nieźle. Zobaczymy jak się rozwinie, bo może być ciekawie.
    • Forex – w tej niszy są klienci z grubymi portfelami. Nie jest ona łatwa, ale z pewnością godna uwagi.
    • Inwestycje – inwestycjami głównie interesują się osoby zamożne, więc na tym rynku również jest dużo pieniędzy do wyciągnięcia.
    • Nieruchomości – podobnie jak w rynku inwestycji tak i nieruchomości przyciągną klientów zamożnych.
    • Oszczędzanie – analogicznie na tym rynku powinno być mało pieniędzy, ale rzeczywistość pokazuje coś zupełnie innego. Mi osobiście ta nisza  bardzo się podoba.
    • Praca – rynek pracy jest ogromny i przy okazji stwarza wiele możliwości. Nie są tu tylko osoby szukające pracy, ale również pracodawcy szukający pracowników.
    • Kariera – jak praca to i kariera.
    • Zarządzanie czasem – ten temat jest bardzo pożądany, cierpimy na brak czasu, a przy okazji walczymy z prokrastynacją.
    • Rozwój osobisty – poszerzanie swoich kompetencji, wyzwalanie potencjału, przecież większość z nas szuka sposobu, aby stać się lepszą wersja siebie.
    • Dług – tak wiele ludzi jest zadłużonych. W tym rynku jest dużo emocji, a emocje jak wiadomo odgrywają dużą rolę w podejmowaniu decyzji.
    • Marketing internetowy – czyli techniki sprzedaży za pomocą internetu, pozycjonowanie, SEO, kampanie reklamowe, content marketing itp.
    • Inne

W niszy zdrowie wyróżnimy:

    • Odchudzanie – To jest jedna z najpopularniejszych fraz wpisywanych w Google. Życie nasze wygląda tak, że coraz więcej jest osób otyłych. Coraz więcej osób szuka na to rozwiązania.
    • Dieta – Nie musi ona być odchudzająca, jest wiele możliwości. Podobnie jak w przypadku odchudzania jest to bardzo często wpisywana fraza w Google.
    • Suplementy – Bardzo fajny rynek, w którym jest dużo pieniędzy. Z całą pewnością jest wielkie zapotrzebowanie na to, które cały czas rośnie.
    • Żywność – Jedna z podstawowych potrzeb człowieka to jedzenie. Żywność jest dla nas bardzo ważna, tym bardziej w czasach, gdy produkcja żywności jest uprzemysłowiona. Coraz więcej osób szuka żywności dobrej jakości, co daje spore możliwości.
    • Potrawy i przepisy – To temat, który cieszy się niezmiernie wielką popularnością. Osobiście wielokrotnie korzystałem z przepisów, które wcześniej znalazłem w internecie, a Ty?
    • Wegetarianizm, weganizm – Mam wrażenie, że coraz więcej osób decyduje się przejść na wegetarianizm lub weganizm. Ja do nich nie należę, ale te potrawy też są bardzo smaczne.
    • Fitness i kulturystyka – Tymi rynkami rządzi pasja. Sam uwielbiam kulturystykę, wiele lat trenowałem, a przy okazji czytałem “Gigabity” treści  w internecie na ten temat. W tym rynku są pieniądze, które stosunkowo łatwo je stamtąd wyciągnąć.
    • Treningi – Tutaj jest podobnie jak w przypadku wcześniejszym, ale jest on bardziej szczegółowy.
    • Sport – Wiele jest rodzajów sportu, każdy z nich ma swoich pasjonatów, którzy mogą być Twoimi czytelnikami i klientami. Mnie pasjonują rowery i systematycznie czytam treści na blogach, które są na ten temat.
    • Problemy ze zdrowiem – Jak dla mnie to trudny rynek, bo nie lubię chorób, problemów zdrowotnych itp. Jednak jest na to duże zapotrzebowanie i jeśli Ty się w tym dobrze czujesz, to ten rynek jest dla Ciebie.
    • Sprzęt sportowy i gadżety – Dlaczego nie? Tutaj można pokusić się o mnóstwo ciekawostek, a czytelnicy lubią ciekawostki. Łatwo też sprawić, aby taki blog był dochodowy.
    • inne

Relacje to:

    • Związki – Miłość jest ważna w życiu, gdy już się trafi to warto ją pielęgnować. Wiele osób szuka cennych rad w tym obszarze.
    • Randki i uwodzenie – Ludzie zrobią wiele, aby zdobyć swoją drugą połówkę. W tym rynku jest również wiele emocji i dzięki temu decyzje są podejmowane bardzo szybko. Tę niszę świetnie można podzielić na część dla kobiet i część dla mężczyzn.
    • Zdrady – czyli np. Sposoby jak poznać, czy żona/mąż zdradza? Albo z zupełnie innej beczki, czyli jak zdradzać aby się nie wydało? Jak radzić sobie ze zdradą? itp.
    • Problemy małżeńskie – W małżeństwach jest wiele konfliktów, ale zanim małżonkowie się rozejdą, to najczęściej szukają sposobu aby konflikt rozwiązać. Szukają też przyczyn takich sytuacji.
    • Macierzyństwo – Jak urodził mi się syn, to musiałem stawić czoła czemuś zupełnie nowemu, z czym nie miałem wcześniej do czynienia. W internecie znalazłem wiele odpowiedzi. Macierzyństwo nie rozpoczyna się od narodzin, tylko znacznie wcześniej, bo od momentu, gdy partnerzy zaczynają starać się o pociechę. Blogi paretingowe mają się naprawde nieźle i tu jest bardzo dużo pieniędzy.
    • Rozwody – To nieprzyjemne chwile. Nikt z nas nie jest na nie przygotowany i jeśli dochodzi do takich sytuacji, to potrzebujemy pomocy. Gdzie w pierwszej kolejności szukamy podpowiedzi? Tak jest! W internecie.
    • Relacje międzyludzkie – Umiejętność dogadywania się z innymi ludźmi jest bardzo ważna i wiele osób zdaje sobie z tego sprawę.
    • Seks – Z całą pewnością jest to bardzo emocjonujący rynek. Jest on bardzo duży, dynamiczny i w nim są ogromne pieniądze. Mówi się, że większość strategii marketingowych ma swoje źródło w branży seksu.
    • Pewność siebie – Bez tego bardzo ciężko odnieść sukces w jakiejkolwiek dziedzinie, czy to sukces zawodowy, czy osobisty. Dlatego jest duże zapotrzebowanie w tym rynku.
    • NLP – Czy wiesz jak można świadomie wywierać wpływ na innych ludzi? Jak taką umiejętność można wykorzystać? Można lepiej sprzedawać. Może w budowaniu relacji? Zastosowań jest wiele, a sam rynek wart jest jeszcze więcej.
    • Małżeństwo – Przecież nie tylko konflikty są w małżeństwie, ale również wiele przyjemnych chwil. Należy zacząć od ślubu i wesela, który sam w sobie jest dużym i bogatym rynkiem.
    • Inne

3 ważne czynniki

Przy tym wszystkim należy zwrócić uwagę na 3 ważne czynniki, które w bezpośredni sposób wpływają na potencjał zarobkowy niszy rynkowej.

Pierwszy czynnik to wielkość rynku. To on bezpośrednio wpływa na możliwości zarobków. Im ten rynek jest większy, tym więcej można w nim zarobić pieniędzy. Tutaj świetnym przykładem może być branża żywności. Osób stołujących się w fast foodach jest więcej niż wegetarian. Dlatego takie restauracje jak Mc`Donald`s generują dużo większe obroty niż restauracje dla wegetarian.

Kolejnym czynnikiem jest desperacja. Wpływa ona na szybkość podejmowanych decyzji. Dzięki temu nie musisz długo namawiać klienta do zakupu. Randki i uwodzenie to przykład niszy rynkowej, w której jest sporo desperacji.

No i ostatni czynnik czyli zamożność, która wpływa na potencjał niszy rynkowej. Tam gdzie są inwestorzy, tam rynek jest zamożny. Inwestorzy raczej nie będą zdesperowani, więc nie masz co liczyć na szybko podejmowane decyzje. Ten rynek nie jest aż taki duży. Jednak zamożność rynku wszystko rekompensuje i to z nawiązką.

Błędy, które popełnia wielu blogerów

Wiele lat pracuje z klientami, którzy chcą stworzyć bloga, zdobywać klientów przez internet i dzięki temu zarabiać. Jest wiele błędów, które przy okazji popełniają początkujący blogerzy. Wymieniłem 3 z tych, które pojawiają się najczęściej. Tak przynajmniej jest w mojej grupie docelowej. Te błędy to: Tworzenie bloga na temat produktów firmy mlm, wchodzenie w rynek tylko dlatego, że jest popularny i są w nim pieniądze i zbyt wąski rynek.

Błędy te mogą skutecznie zniwelować szanse na powodzenie bloga i tym samym zniechęcić do dalszej pracy. Mógłbym wymienić dużo, dużo więcej błędów, które sprawią, że Twój blog będzie bezużyteczny, jednak wyodrębniłem jedynie 3 ale takie które mają bardzo duże znaczenie. Jeśli chcesz aby Twój blog stał się popularny, a przy tym, aby praca na blogu była dla Ciebie przyjemnością, to unikaj tych błędów jak ognia.

Tworzenie bloga na temat produktów firmy mlm. Osoby, które podejmują współpracę z takimi firmami decydują się na to, bo chcą zarobić, czyli chcą pozyskać klientów lub partnerów do współpracy. Gdzieś słyszeli, że internet jest dobrym sposobem na zdobycie klientów lub partnerów. Może nawet dowiedzieli się, że warto założyć bloga, bo dzięki temu potencjalni klienci sami do nich przyjdą. Zatem zakładają, blogi bez większego namysłu, tworzą treści na temat produktów, jakie firma z którą współpracują ma w ofercie. Dlaczego jest to błędem? Blog ma służyć Tobie do budowania swojej marki. Jednak, gdy będziesz pisać właśnie w taki sposób, to będziesz budować markę ale nie swoją lecz innej firmy. Musisz pamiętać, że to nie jest Twoja firma i raczej są małe szanse, że kiedykolwiek będzie inaczej. Świetnie, że się z tą firmą identyfikujesz ale ocknij się i postaw na budowanie swojego wizerunku. Klienci, czy partnerzy nie przyłączą się do Ciebie ze względu na firmę, czy super produkt ale ze względu na Ciebie.

Wchodzenie na rynek, bo jest popularny lub dlatego, że są w nim pieniądze. Nie ma nic złego w zakładaniu bloga z planem, aby w przyszłości na nim zarabiać. Plan na rozwój swojego bloga trzeba mieć. Jednak chce Cię ustrzec przed tym, aby nie wybierać tematu bloga tylko ze względu na to, że można w nim zarobić. Inwestycje, nieruchomości, forex, kryptowaluty, to są rynki, w których obracane są duże pieniądze. Znajdują się w nich zamożni klienci. Jednak nie zdecydowałbym się na tworzenie bloga w jakiejkolwiek z tych niszy rynkowej, bo się na nich nie znam i nie interesują mnie aż tak bardzo. Gdybym to zrobił to czytelnicy bardzo szybko zwęszyli by mój podstęp. Ludzie są inteligentni i bystrzy, a mój niecny plan prędzej, czy później ległby w gruzach. Nawet jeśli jakimś cudem utrzymałbym na powierzchni, to zyskałbym sporo odwiedzających i  zacząłbym zarabiać ale  byłoby to bardzo męczące. Dlaczego? Ponieważ to nie moja nisza rynkowa. Tworzenie treści nie sprawiałoby mi przyjemności. Nie robiłbym tego z chęci ale z przymusu. W ten sposób szybko bym się wypalił. Szczerze mówiąc nie sądzę, abym w ten sposób mógł zawojować rynek. Ludzie wolą przyjść do kogoś, kto z pasją opowiada na swoim blogu, niż do kogoś, kto będzie pisał na siłę, bo to da się wyczuć.

Zbyt wąski rynek. Niestety nie wszystkie nisze rynkowe się sprawdzą. Zbyt mała grupa docelowa, albo wymierająca nisza rynkowa nie koniecznie będą dobrym pomysłem. Przykładem mogą być stare odbiorniki radiowe. Są pasjonaci takich sprzętów ale to jest bardzo mały rynek. Pomimo, że te radia są piękne to nie możesz liczyć na dużą ilość czytelników na blogu, a tym samym klientów. Podobnie rzecz może mieć się z biznesem lokalnym, pod który chcemy stworzyć bloga. Przykładem takiego biznesu może być fotografia ślubna. Jeśli blog będzie miał służyć do tego, aby zdobyć klientów na taką usługę, to raczej nie licz na to, że zyskasz w ten sposób dużo więcej klientów. Jeśli natomiast poszerzysz swoją ofertę np o kursy fotografii, albumy na zamówienie itp. to zmieniasz swoja sytuację, bo Twój rynek się powiększył

Ćwiczenie na znalezienie idealnej niszy

Na sam koniec zaproponuję Tobie zrobienie ćwiczenia, dzięki któremu odnajdziesz właściwą niszę rynkową dla siebie. Ćwiczenie jest bardzo proste i wykonasz je w kilka chwil. Zapewniam Cię jednak, że gdy sumiennie je wykonasz, to odnajdziesz dla siebie temat bloga, w którym po prostu się sprawdzisz. Zatem zaczynamy:

Przygotuj sobie dużą kartkę białego papieru, może być w formacie A4 i coś do pisania. Na tej kartce narysuj 3 duże okręgi, które łączą się w jednym punkcie. Pierwszy okrąg podpisz “Co lubisz robić?”. Drugi okrąg podpisz “W czym jesteś dobry/a?”. Trzeci okrąg podpisz “Za co Ci zapłacą klienci?”. Możesz to wykonać tak jak w schemacie poniżej:

ćwiczenie nisza rynkowa

Ćwiczenie polega na tym, aby wypełnić okręgi. W okręgu Co lubisz robić – Wypisz wszystko to, co Cię pasjonuje, a więc: Co lubisz robić? Co sprawia Ci radość i przyjemność? O czym możesz opowiadać godzinami? Nie myśl w tym momencie, czy to się nada na bloga, czy nie? Po prostu wypisz wszystko co przyjdzie Ci do głowy. Podobnie zrób w okręgu W czym jesteś dobry/a – Wypisz wszystko to, na czym się znasz, na jaki temat masz wiedzę? Jakie masz umiejętności? W taki sam sposób, jak wcześniej, tutaj też wypisz wszystko co przyjdzie Ci do głowy. Ostatnim punktem ćwiczenia jest znalezienie tematów wspólnych dla obu okręgów. Teraz należy wykazać się kreatywnością, aby znaleźć sposób na spieniężenie tego przy pomocy bloga.

Aby Ci to ułatwić podam przykład:

Moją pasją jest kulturystyka. Lubię treningi na siłowni,  więc kulturystykę umieściłbym w pierwszym okręgu. Umieściłbym ją też w drugim okręgu, bo trenując wiele się na temat kulturystyki nauczyłem. Od 13 roku życia zacząłem uprawiać ten sport. Uczyłem się od trenera i starszych, dużo bardziej doświadczonych kolegów. Uczyłem się też z portali internetowych, czasopism i książek. Przede wszystkim uprawiałem ten sport, czyli zdobyłem wiedzę praktyczną. Z ćwiczenia wynika, że sprawdziłbym się prowadząc bloga na ten temat. Jednak, aby był to dochodowy blog, to zastanowię się jeszcze za co zapłacą mi klienci? Mogłaby być to sprzedaż wiedzy, czyli plany treningowe, konsultacje. Mógłbym sprzedawać suplementy i odżywki. Klienci też by mogli kupować ode mnie odzież i obuwie na siłownie oraz inne przydatne gadżety. Czyli sposób na spieniężenie bloga jestem w stanie znaleźć. OK teraz Twoja kolej. Zrób ćwiczenie i zobacz: W jakim temacie bloga sprawdzisz się najlepiej?

Jak wypromować bloga

Jak Zdobyć Lawinę Czytelników Na Blogu?

Pobierz Poradnik




16 komentarzy

  1. Cześć Marcin!Bardzo dziękuję Ci za ten artykuł.Przydał mi się .To co robicie z Anną w dziedzinie szeroko pojętego biznesu internetowego to jest fantastyczne..Zgłaszam się do Ciebie jako eksperta i ruszymy w końcu z moim blogiem…bo w końcu trzeba zacząć ..
    Pozdrawiam serdecznie.Do natychmiastowego spotkania.! Szkoda czasu..na głupoty.
    Zaczynamy!
    Bogdan

  2. Wybór niszy mam już przesądzony, chociaż Twoje nachodzące na siebie trzy pola potwierdziły mój wybór.. Sądzę, że praca na każdym polu. dla finansowego efektu trzeciego pola to trudny egzamin. Egzamin poznania potrzeb czytających bloga.

    Henryk
    1. Dziękuje Rafał za komentarz 🙂
      Wytrwałość i determinacja w prowadzeniu bloga to bardzo ważne cnoty. Trzeba pamiętać, że pisanie bloga to nie sprint, a maraton.
      Tworzenie bloga porównałbym też, do sadzenia bambusa. Po posadzeniu nasiona przez 3-4 lata codziennego pielęgnowania i podlewania nasionka nie widać żadnych efektów…
      Ale gdy już się pojawią to roślina po prostu rośnie w oczach 🙂

  3. Dla mnie jest to praca magisterska – świetnie podana – jak można zarabiać w internecie, jakie są uwarunkowania i sprawdzone metody. Wybór niszy, to jest być, albo nie być.

    Wiadomość encyklopedyczna, to wiedzieć nic o wszystkim, a ekspercka, to wszystko o niczym. Ja wybiorę Zdrowie. Mam do tego tematu pewne predyspozycje.
    Serdecznie dziękuję za praktyczne rady. Trzeba się będzie z nimi spróbować, co jednak nie będzie takie łatwe., chociaż jestem zdeterminowany.
    Pozdrawiam wspaniały duet, jaki tworzą państwo Gurtowscy.

    1. Dziękuje Janie za komentarz 🙂
      Zdrowie to bardzo ogólny temat, w czym dokładnie chcesz się specjalizować?
      Wybierz temat i publikując kolejne artykuły trzymaj się go.
      Bardzo się cieszę, że ten artykuł jest dla Ciebie przydatny,
      na blogu pojawi się dużo więcej artykułów z praktycznymi poradami dotyczącymi blogowania.
      Pozdrawiam,

  4. Zdrowie jest rzeczywiście ogromnym obszarem zainteresowań wielu ludzi. Trafić do nich z odpowiednią tematyką, to wydaje się niemożliwe. Na początku będą to ciekawostki medyczne, suplementacja, ale bez reklamy, a później mało znane osiągnięcia medycyny, wobec których przechodzimy obojętnie, jakby ich nie zauważając.

    Łączę pozdrowienia.

  5. Artykuł jest świetny, ale ja mam problem z wyborem tego co jest moją pasją. Zabrzmi to głupio ale nie interesuję się jakąś jedną dziedziną która mnie pochłania tylko raczej wieloma, tak po trochę.
    Trudno jest mi także określić w czym “jestem dobry” ponieważ tego nie zauważam.
    Pozdrawiam.

    Bogdan
    1. Dziękuje Bogdanie za komentarz i słowa uznania, bardzo mi miło i cieszę się, że artykuł jest dla Ciebie pomocny 🙂
      Nie Ty jeden Bogdanie interesujesz się wieloma rzeczami jednocześnie, ja również tak mam. Jednak tworząc bloga i jego markę skoncentruj się na jednym temacie. Nic nie stoi na tym aby tworzyć kilka projektów. Nie zaczynaj jednak kolejnego jak pierwszy nie zacznie już dobrze prosperować .
      Jeszcze jedno, więcej pewności siebie, bo na pewno jesteś dobry w wielu tematach. Wypunktuj sobie to na czym się znasz z danego tematu. Zrób sobie mapę myśli. Zobaczysz wtedy, ze tak naprawdę masz dużo większą wiedzę niż wcześniej myślałeś. Za każdym razem jak przygotowuje swój kurs to i tworzę mapę myśli, to dopiero wtedy dostrzegam jak dużą wiedzę już posiadam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *