Artykuł jak wiadomo na blogu to jedna z najważniejszych rzeczy. To na nich opiera się cały ten system. Blog składa się głównie z artykułów. Nowy artykuł to tak naprawdę nowa aktualizacja Twojego bloga. Musisz pamiętać, że każdy nowy artykuł, podcast, czy wideo to również nowi czytelnicy odwiedzający Twoją stronę, nowe emocje, subskrybcje, adresy mailowe, a co za tym idzie – nowe komentarze i polecenia. Dlatego za każdym razem, gdy bierzesz się za pisanie nowego artykułu musisz na nowo starać się o względy czytelnika.

Oprócz tego, że treści powinny pojawiać się często i regularnie to powinny dawać mnóstwo dobrej wartości, a przy tym być czytelne, przejrzyste i zrozumiałe dla Twojej grupy docelowej. To wcale nie jest tak proste jak się wydaje. Kiedy dodasz do tego sztukę optymalizacji swojego wpisu pod kątem SEO, tak by był lepiej widoczny w Google to naprawdę zabiera to troszkę czasu i energii. Warto jednak na swoim blogu stawiać na jakość, a nie ilość. W końcu to Twoja marka i będziesz się z nią utożsamiał. Zanim weźmiesz sie za pisanie pamiętaj o dobrym przygotowaniu się. Tutaj pisałam : Jak przygotować się do napisania artykułu.

Wyróżniamy 4 główne rodzaje treści na blogu:

  • treści pisane
  • podcasty
  • zdjęcia
  • wideo

Można zajmować się tylko jednym rodzajem treści ale można je również ze sobą łączyć, co jest bardzo korzystne z jednego powodu. Mianowicie do każdego człowieka przemawia co innego. Różnimy się od siebie pod wieloma względami. Jedni wolą czytać, inni słuchać, a jeszcze inni oglądać. Warto jest też tworzyć treść pisaną, następnie robić z niej podcast lub nagranie wideo. Któż Ci tego zabroni? To Twoja strona i możesz na niej robić co tylko chcesz. Testuj co zadziała u Ciebie.

Edytor tekstowy

Do pisania służą różne aplikacje. Od tego co oferuje Microsoft, czyli Word, do bardziej wymyślnych. Też to jest kwestia tego, w czym jest wygodniej pisać. Wystarczy zwykły edytor open office, który od razu również podkreśla nam błędy. Edytor tekstowy jest przydatny, bo wygodniej się w nim tworzy treść, a później kopiuje do bloga niż od razu na blogu. Czasami Twoja strona może mieć jakiś ,,error” i napisany tekst może Ci zniknąć. Lepiej więc mieć po prostu otwarty dokument tekstowy, a potem przenieść go do wnętrza bloga.

Content is the king

Z całą pewnością to zdanie obiło Ci się o uszy. Oznacza to po prostu tyle, że treść jest najważniejsza. Internet to w zasadzie nic innego jak terabajty treści. Może być treść w formie pisanych słów. Treść w formie multimedialnej jak zdjęcia, filmy czy muzyka.

Zastanów się po co Ty przeglądasz internet? Dla celów społecznościowych? Wchodzisz na Facebooka, aby zobaczyć co dzieje się u znajomych. Ewentualnie też po to, aby z kimś popisać. Dla rozrywki? Przeglądasz różne strony z memami, filmiki na YouTube. Czy szukasz czasem konkretnej informacji, rozwiązania dla swojej potrzeby? Chcesz zrobić na obiad konkretne danie i inspirujesz się blogami kulinarnymi? Chcesz pomalować ściany w pokojach, a w internecie szukasz informacji czego potrzebujesz, jakiej farby użyć i jak zabrać się do samego malowania? A może wolisz po prostu to komuś zlecić i w tym celu poszukujesz dobrego fachowca w tej dziedzinie? Chcesz dowiedzieć się jak wypromować bloga i trafiasz na naszą stronę.

To tylko kilka przykładów. Jak widzisz cały czas szukamy treści. Dlatego powinieneś się skupić na tym, aby tworzyć i dostarczać często i regularnie treść. Nie istotne, czy to będzie treść rozrywkowa. Może akurat czymś takim się zajmujesz. Czy może to będzie treść poradnikowa. Jeżeli chcesz, by Twój blog przyciągnął czytelników, to musisz umieszczać na nim często i regularnie dobrej jakości treść.

Jak często publikować treść?

Im częściej tym lepiej. Są nisze, gdzie można nawet kilka razy dziennie publikować . To się sprawdza np. przy blogu Antyweb. Jednak dla większości blogów nie będzie to optymalnym rozwiązaniem. Nie mówiąc już o trudnościach z tworzeniem tak często nowej treści. Według wielu blogerów najlepiej byłoby publikować artykuł każdego dnia, raz dziennie. Pytanie: Czy jesteś w stanie tak często tworzyć treść wysokiej jakości? Jeśli chcesz stworzyć dobry artykuł trzeba poświecić na to trochę czasu. Zdarza się , że jeden artykuł pisze się przez kilka dni.

Statystyki mówią same za siebie. Za każdym razem, gdy opublikujesz artykuł przez 2-3 kolejne dni zauważysz na blogu większy ruch. Przez pierwsze dwa dni słupki wyświetleń wędrują znacznie wyżej. W trzecim dniu następuje lekkie wyciszenie. Publikując więc treść co 2 lub 3 dni będzie również dobrze. Pilnuj tylko, aby treść nie pojawiała się rzadziej niż raz tygodniowo. To jest chyba absolutne minimum.

Blog daje możliwość zaplanowania wpisów. Więc jeśli masz tak, że w niektóre dni tygodnia ciężko znaleźć czas, za to w inne jesteś w stanie poświęcić się temu to właśnie wtedy pisz. Nawet po kilka artykułów, następnie zapisz je jako ,,szkic”,a publikuj co kilka dni. Możesz je zaplanować na konkretny dzień i godzinę. W ten sposób możesz publikować artykuły regularnie.

Akapity, nagłówki i inne sztuczki, czyli: Jak pisać, żeby nas czytano?

Jeśli tekst na każdej stronie jest zlany, a strona przypomina ścianę w literowe wzory to innymi słowy jest jednym wielkim bałaganem. Jeśli Twój artykuł nie posiada odstępów, nagłówków, czyli przerw od jednej części do drugiej to czytelnik mówiąc wprost, przestraszy się go. Nasz mózg nie jest skonstruowany tak, by przyswoić wielki tekst od razu ze zrozumieniem i bez problemu. Tak jak w szkole uczyli Cię pisać chociażby opowiadanie, tak każdy Twój artykuł musi posiadać: Tytuł, wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Natomiast rozwinięcie warto dzielić na kilka nagłówków. Zacznijmy od tytułu. Warto sobie sprawdzać jakie frazy są najczęściej wyszukiwane w Google. Służy do tego Google Ads, w którym znajdziesz ,,Planer słów kluczowych”. Wpisując swoją frazę zobaczysz jak często jest ona wyszukiwana w Google.

Daruj sobie długi i majestatyczny tekst.

Lepiej używać samych konkretów i trzymać się ich również na samym końcu. Używaj również grafiki, do oddzielania tekstu. Najlepiej przygotowywać je sobie szybciej, żeby samo tworzenie artykułu nie zajmowało nam całego dnia. Te elementy nie tylko upiększają Twój tekst ale przede wszystkim tworzą punkty orientacyjne dla czytelnika. Dzięki czemu, będzie wiedział np. gdzie skończył czytać.

Jaki długi powinien być artykuł?

Tutaj zdania są podzielone. Jednak według szkoły dobrego copywritingu najlepszy nie jest ani za długi, ani za krótki. Wszystko też jest zależne oczywiście od tego, na jaki temat piszesz. Optymalny tekst mieści się w granicach od 300 do 1200 słów, czyli od około 1700 do 6500 znaków. Teksty, które mają powyżej 1200 wyrazów są zdecydowanie za długie – chyba, że nasz artykuł jest skierowany do bardzo ściśle określonej grupy odbiorców, która oczekuje wyczerpującego materiału. Największą poczytnością cieszą się artykuły od 300 do 800 słów. Są na tyle krótkie, że można je przeczytać ,,W przerwie na kawę” ale też na tyle długie, że temat jest dokładnie omówiony, a nie ,,wyczerpany”.

Tabele i wykresy

Jeśli masz możliwość to twórz tabele i wykresy, żeby w piękny graficzny sposób przedstawiać nudne dane liczbowe. Łatwiej nasz mózg porównuje ze sobą liczby i czyta statystyki poprzez obraz niż długi tekst, który je opisuje. Po za tym tekst zasypany liczbami wygląda jak kod HTML, który odstrasza wszystkich za wyjątkiem programistów. Jeśli więc Twoją grupą docelową nie są programiści – liczby przedstawiaj za pomocą grafik.

Zachowaj porządek i umiar.

Piękny tekst dla oka czytelnika wymaga trochę nakładu pracy. Oto kilka najważniejszych wskazówek na porządek w artykule:

 

  • Jeśli piszesz jeden artykuł kilkoma czcionkami i kolorami to uważaj, bo tylko krok dzieli Cię od niezłego bałaganu, którego rzecz jasna nikt nie będzie chciał czytać.
  • Nie przeskakuj też co chwila z czasu teraźniejszego w przyszły, przeszły, bądź odwrotnie. Czasu przeszły najlepiej unikać.
  • Konsekwentnie stosuj liczbę mnogą lub pojedynczą.
  • Nigdy nie zapominaj podać autora cytowanego tekstu.
  • Co jakiś czas zaskakuj czytelnika niecodziennym podejściem do tematu. To co zostało napisane bez wysiłku, czyta się bez przyjemności.
  • Zawsze poprawiaj swój tekst. Nigdy nie publikuj czegoś, czego choćby raz nie przeczytałeś ze skupieniem. Zawsze znajdzie się coś do poprawy!
  • Pisz wprost i używaj pozytywnych stwierdzeń. Nikt nie lubi melancholii.
  • Wielkie litery zachowuj tylko do nazw własnych i początków zdań.

Jak wkleić artykuł na bloga

Wcześniej wspominałam o tym, że najlepiej jest pisać artykuł najpierw  w jakimś edytorze tekstu , a dopiero później wkleić go na swoją stronę. Jak tego dokonać? To bardzo proste. Wystarczy zalogować się do środka swojego bloga, następnie wybrać ,,kokpit’’ , potem ,,wpisy’’ i ,,dodaj nowy’’ tak jak na załączonym obrazku :

 

 

Następnie otworzy Ci się strona, na której umieścisz swój artykuł. U góry znajdziesz miejsce na tytuł, a poniżej na cały tekst artykułu.

 

 

Kiedy artykuł już napisałeś swój artykuł, upiększyłeś go, dopieściłeś oraz przeczytałeś i poprawiłeś, to czas go przydzielić do odpowiednich kategorii, wpisać tagi oraz dodać obrazek wyróżniający.

Jeśli chodzi o obrazek – to pamiętaj, żeby każdy artykuł miał równej wielkości obrazki wyróżniające. Dobrze jest też, gdy nie będą się między sobą gryzły kolorem. Jeśli w obrazku wyróżniającym widnieje również tytuł artykułu to pamiętaj, by używać tej samej czcionki i wielkości liter do każdego tytułu na obrazku. Dlaczego to takie ważne? Dlatego, że jeżeli wybrałeś szablon, na którym każdy artykuł ma swój obrazek wyróżniający to będą one zarówno w każdej Twojej kategorii jak i na stronie głównej jako ,,Najnowsze wpisy’’ występowały obok siebie. Jeśli będą wszystkie innego rozmiaru, koloru lub kształtu to będzie to wyglądało jak wycinki jakiegoś czasopisma lub pierwsze arcydzieło przedszkolaka.

 

 

Na samym końcu zostaje Ci już tylko opublikować artykuł i wysłać na niego ruch. W tym celu najpierw zapisz swój artykuł jako ,,szkic’’ , następnie kliknij ,,podejrzyj’’, żeby zobaczyć jak będzie prezentował się na stronie , a dopiero, gdy uznasz, że jest taki jak chcesz to klikasz ,,opublikuj’’. Teraz zostaje Ci już tylko podzielić się nim z całą resztą świata. Prawda, że pisanie artykułu jest proste?

Teraz już nic nie będzie takie samo...

Pobierz ten wyjątkowy poradnik

zupełnie za darmo




Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *